مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد فیزیولوژیکی و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی
مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد فیزیولوژیکی و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی

شنبه, 04 اردیبهشت,1400

مراقبت جدی از مزارع گندم و جو در مرحله رشد فیزیولوژیکی و اقدام هوشمندانه برای تغذیه گیاهی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خلیل نیکشاد که ا مروز به همراه مدیر حفظ نباتات سازمان به شمال استان سفر کرده است با همراهی مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای پارس آباد ، بیله سوار و اصلاندوز از مزارع گندم و جو ، چغندر پائیزه ، سیر ، کلزا بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت محصولات در حالت رشد فیزیولوژیکی قرار گرفت .
وی با اشاره به لزوم فعالیت مستمر شبکه های مراقبت گفت : فعالیت جدی شبکه های مراقبت و پیش آگاهی و پایش و رد یابی منظم عوامل خسارت زا و مدیریت بموقع این عوامل  در صورت مشاهده علائم آلودگی ارقام داخلی بخصوص تیرگان ، کلاته ، قابوس و ... در بازدید های منظم و رصد بیماری و مدیریت و کنترل آنها و سایر عوامل خسارت زا بر اساس دستور العمل های موجود سازمان حفظ نباتات کشور تاکید کرد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت : در سال زراعی جدید 399 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به زیرکشت گندم وجو رفته و در حال حاضر وضعیت مزارع آبی مطلوب می باشد اما به لحاظ شرایط اقلیمی حاکم برمنطقه که خشکسالی بوده و شاهد بارندگی کمتری هستیم مزارع غلات دیم در شهرستانهای بیله سوار و بویژه گرمی با تنش آبی مواجه است که امید واریم چند روز آینده به لطلف الهی با بارندگی خسارت ناشی از تنش های آبی کاهش یابد .
وی با اشاره به اهمیت کشت دانه های روغنی گفت : امسال 5700 هکتار از مزارع استان به زیر کشت این محصول رفته و سطح سبز و عاری بودن مزارع از علفهای هرز در حالت ایده آل می باشد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص محصولات سیر و چغندر قند پائیزه گفت : در سالجاری 1500 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول قرار گرفته که خوشبختانه امسال هم بازار بسیار خوبی پیش بینی میشود و در مو رد چغندر قند پائیزه در شمال استال 2170 هکتار به این محصول اختصاص داده شده و چغندر قند بهاره که در حال کشت می باشد و در شهرستانهای شمالی و اردبیل و مشکین شهر اقدام شده است پیش بینی می شود سطح زیر کشت این محصول به 2500 هکتار برسد .
وی با قدردانی از زحمات کشاورزان زحمتکش گفت : با وجود قوانین لازم الرعایه در خصوص پروتکل بهداشتی برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا مسئولان و کارشناسان با رعایت این شرایط در کنار مزرعه کشاورزان را همراهی می کنند که امید وارم مبارزه  و کنترل امراض گیاهی و علفهای هرز بویژه بیماری زنگ زرد بدون خسارت سال زراعی جدیدی را پشت سر بگذاریم تا در استحصال محصولات به رقم قابل قبولی دست یابیم .

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان