مدیریت حراست

 

حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. ازلحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته، و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.
وظیفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. چراکه هر سازمانی جهت نیل بر اهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. ازآنجاکه سلامت هر سازمان همواره  درمعرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت و پیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد:
اولاً: از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند.
ثانیاً: با تشخیص و شناخت آفت های درونی، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

جهت مشاهده وظایف پست های مدیریت حراست کلیک کنید.

حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است:
1 – هدف کلان راهبردی: حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان.
2 – اهداف عملیاتی: همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های مؤثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های مؤثر جهت حفاظت همه جانبه از ایمنی و سلامت منابع سازمان.

 

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف

1 – حفاظت و صیانت از کارکنان در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی.
2 – اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذیصلاح.    
3 – حفاظت از اماکن، تأسیسات وتجهیزات.
4 – حفاظت از اسناد.
5 – انجام مأموریت های محوله از سوی مراجع ذیصلاح.


•    حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و باتوجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود.

•    حفاظت از کارکنان: وظیفه نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی است.

•    احقاق حقوق کارکنان: از نظر علم مدیریت، سازمانی می تواند موفق و پویا و پیشرو باشد که کارکنانی با انگیزه و راضی داشته باشد، زیرا از کارمند ناراضی، خلاقیت و ابتکار به وجود نمی آید. بنابراین می بایست به منشاء نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران و اصلاح روش ها اقدام کند.
بدیهی است  حراست می تواند از این طریق، خدمات قابل توجهی به مدیریت، کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه نماید.

•    احقاق حقوق ارباب رجوع: یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها و ارگانها، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع.

•    شایسته سالاری ((کمک به انتصاب افراد شایسته)): طبق قانون، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری، باید پس از تعیین صلاحیت دستگاه صورت گیرد.

 

سه نقش اساسی حراست به منظور پیش گیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد:
اول: نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده.
دوم: نقش اصلاح کننده یا درمان کننده.
سوم: نقش جداکننده از سیستم.


این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی درمانی است. چنانچه این نهاد در ابتدا سعی برآن دارد که ابتدا از هرآلودگی و بیماری پیشگیری نماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و در نهایت اگر دو روش قبلی مؤثر واقع نشد او را همچون یک عضو مرده و فاسد شده بدن از سیستم جدا کرده و دور بیاندازند.

چنین نقشی را حراست در سازمان ایفا می کند. حراست در هرسازمانی با پیش بینی  نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است درآن سازمان به وقوع پيوسته سعی می کند به انحاء مختلف، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمین های سر راه گشوده و آنها را هوشیار و آگاه سازد.

با این کار ها اولاً: جلوی خسارت های احتمالی که مسلماً هزینه های سنگینی برای سیستم در بر خواهد داشت گرفته می شود.
ثانیاً: به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفتـــــه می شود

پرداخت قبوض
دی ان ان