شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم می شود.
شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم می شود.

دوشنبه, 15 دی,1399

شکار کبک موجب افزایش آفات مزارع گندم می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل محمد شاد خاطر با اعلام این خبر افزود: کبک عامل مهم از بین رفتن آفت سن گندم بوده ولی شکار غیرمجاز این حیوان موجب افزایش آن در مزارع گندم و جو این شهرستان شده است .
وی اظهارکرد: با افزایش شکار بیرویه کبک هر سال خسارت این آفت در مزارع افزایش یافته و برگزاری کلاسهای آموزشی _ ترویجی برای آگاهسازی مردم کافی نیست .وی بر لزوم تعامل و همکاری بیشتر ادارات ذیربط از جمله اداره حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، نیروی انتظامی و سایر دستگاههای ذیربط با مدیریت جهاد کشاورزی منطقه و تبیین اهمیت وجود کبک برای مبارزه با این آفت در مزارع گندم تاکید کرد. وی گفت: گام بعدی در کنترل این آفت استفاده از سموم شیمیایی است که باید کانونهای اولیه سن مادری شناسایی و سپس اقدام به سمپاشی علیه این آفت کرد تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارآیی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد .

مدیر جهاد کشاورزی خلخال تشریح کرد :سن گندم یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور بوده و آفت مهاجر است که در فصل پاییز و زمستان مزارع را ترک کرده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات پناه میبرد و در اواخر زمستان و اوایل بهار مجددا به مزارع برگشته و شروع به تخمریزی می کند .او افزود: سنها در مراحل لاروی تا رسیدن به مرحله سن کامل از قسمتهای مختلف گیاه تغذیه میکنند و اگر جمعیت آنها زیاد باشد گیاه زراعی را بطور کامل از بین برده و عملکرد و تولید در سطح را کاهش میدهند.
او اظهارکرد: وجود هر عدد آفت سن مادری در هر مترمربع از مزرعه یک هکتاری میتواند بین ۰۸ تا ۵۲۱ کیلوگرم خسارت وارد کرده و موجب کاهش عملکرد محصول زراعی کشاورزان منطقه شود.
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با این آفت امری حیاتی برای کشاورزان منطقه است، گفت: یکی از روشهای کنترل این آفت کنترل بیولوژیکی است که بدون استفاده از سموم شیمیایی ضمن حفظ سلامتی خاک و جامعه انسانی میتوان براحتی آفت سن را در مزارع کنترل کرد .
شاد خاطر افزود: محصول گندمی که حتی ۲ تا ۳ درصد افت سنزدگی داشته باشد ارزش نانوایی نخواهد داشت و آرد و نان حاصله از آن نیز کیفیت پایینی دارد و لازم است که کارشناسان جهاد کشاورزی و کشاورزان تلاش کنند تا در سال زراعی جدید این اتفاق نیافتد .

به گفته کارشناسان ، از مهمترین کنترلکنندگان بیولوژیک جمعیت آفت سن میتوان کبکرا نام برد ، هر کبک قادر است روزانه ۲۸ تا ۱۵۸ عدد و بطور متوسط طی مدت حضور در کوهستان حداقل ۵۲ تا ۵۱ هزار عدد سن گندم را شکار و از آلودگی تقریبی یک تا ۲ هکتار مزارع گندم به این آفت را جلوگیری کند.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان