تجلیل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر نمونه ملی یاور تحقیقات به همراه سه محقق برتر
تجلیل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر نمونه ملی یاور تحقیقات به همراه سه محقق برتر

پنجشنبه, 27 آذر,1399

تجلیل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر نمونه ملی یاور تحقیقات به همراه سه محقق برتر

به گزارش  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  در این آیین، لوح و تندیس کشوری برگزیدگان علمی و اثربخشی کشاورزی و منابع طبیعی کشور که به امضای کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی رسیده است، به خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به عنوان مدیر حامی پژوهشی برگزیده کشور اعطا شد. در این آیین، با اعطای لوح و تندیس محققان برتر کشوری حوزه کشاورزی، دکتر داوود حسن پناه به عنوان پژوهشگر یافته محور کشور و دکتر محمود صحرایی به عنوان محقق معین برتر کشوری در حوزه کشاورزی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. همچنین قرار است روز شنبه علاوه بر این محققان کشوری، دکتر حسین کربلایی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز به عنوان پژوهشگر برگزیده بخش کشاورزی این استان در جشنواره معرفی پژوهشگران برگزیده استان اردبیل معرفی و تجلیل شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این آیین، به بخش تحقیقات، اجرا و نیز آموزش و ترویج را سه بال شکوفایی بخش کشاورزی این استان بر شمرد و گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل سایت برتر بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود.
خلیل نیکشاد، توجه به کشاورزی هوشمند و انجام تحقیقات علمی کشاورزی در زمینه تاثیر تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، تحقیقات ژنتیک محور، صنایع تبدیلی، آب مجازی و اقتصاد آب را از جمله موضوعات مهم و مورد نیاز برای توسعه بخش کشاورزی با هدف تامین امنیت غذایی در کشور دانست.
وی تاکید کرد: امروزه تحقیقات در بخش کشاورزی باید ضمن توجه به نیاز بازار و تجارت نوین، نگاهی نوین و جدی به تولید سفارشی و علمی داشته باشد و این امر تنها با تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی محقق می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین کشاورزی را مردمی‌ترین بخش اقتصاد استان و کشور ذکر کرد و افزود: ۹۵ درصد تولید در بخش کشاورزی توسط خود مردم مدیریت و راهبری می‌شود و این بخش نقش موثری در تامین امنیت غذایی و اشتغال جامعه دارد.
وی با اشاره به اشتغال بالغ بر ۱۲۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: بدون داشتن نگاه علمی و تحقیقات محور نمی‌توان به اهداف جهش تولید و تامین نیازهای اساسی غذایی کشور دست یافت.
لازم به توضیح است که استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است. ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است. امسال گندم در ۳۰۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده است و پیش بینی می‌شود که ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم در این استان تولید شود. محصول گندم با حدود ۳۰۵ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد. استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

 

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان