کوچ زنبورداران استان اردبیل از هفتم تا ۱۹ مهرماه ممنوع شد
کوچ زنبورداران استان اردبیل از هفتم تا ۱۹ مهرماه ممنوع شد

ﺳﻪشنبه, 20 شهریور,1403

کوچ زنبورداران استان اردبیل از هفتم تا ۱۹ مهرماه ممنوع شد

کوچ زنبورداران استان اردبیل از هفتم تا ۱۹ مهرماه امسال به دلیل انجام عملیات اجرایی سرشماری سراسری زنبور عسل ممنوع اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کارشناس مسئول زنبورداری سازمان اعلام کرد که زنبورداران شهرستان‌های استان از کوچ و جا به جایی کلنی‌ها و کندوهای زنبور عسل از هفتم تا ۱۹ مهر ماه خودداری و با ماموران سرشماری همکاری کنند.
کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در طرح آمارگیری تمام فعالیت زنبورداری و همه فعالیت‌ها و شاخص‌های مربوط به زنبورداری و شاغلان در این حرفه در سامانه طراحی شده ثبت می‌شود.
دهقان باقری افزود: در این طرح سرشماری سالانه، آمار منسجمی در خصوص فعالیت زنبورداری گردآوری شده و در برنامه‌ریزی دقیق و خدمات‌رسانی بهتر به تولیدکنندگان و بهره‌برداران این بخش مورد استناد قرار خواهد گرفت.
وی سهولت در ارائه خدمات و جلوگیری از اتلاف وقت و پیگیری دقیق فعالیت زنبورداری را از جمله مزیت‌های اجرای آمارگیری فعالیت زنبورداری ذکر کرد و گفت: زنبورداران استان اردبیل در مدت زمان اجرای این طرح، با ثبت آدرس دقیق محل استقرار زنبورستان خود با مجریان این طرح همکاری کنند.

گفتنی است، با اجرای موفق طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل در سال گذشته، ۵۱۹ هزار کلنی زنبور عسل در استان اردبیل شناسایی و آمارگیری شد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از طرح سرشماری کلنی‌های زنبور عسل و فعالیت این صنف و جمع بندی اطلاعات گردآوری شده، زنبورداران این استان طی سال گذشته هفت هزار و ۵۴۱ تن عسل تولید کردند.
تعداد کل زنبورستان‌های استان بر اساس اطلاعات سرشماری سال گذشته، سه هزار و ۵۶۰ مورد، شمار افراد شاغل در آنها بیش از سه هزار نفر و تعداد زنبورداران استان نیز بیش از یک هزار و ۴۵۰ نفر بوده است.
با توجه به شرایط اقلیمی و بارش مناسب در فصل بهار، پیش‌بینی می‌شود که امسال هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تن عسل مرغوب در زنبورستان‌های استان اردبیل تولید و روانه بازار مصرف شود.
عسل تولید شده در استان اردبیل معروف به سبلان از جمله محصولات مرغوب و با کیفیت تولیدات کشاورزی در ایران به شمار می رود که با نام «عسل سبلان» به ثبت جهانی رسیده و جزو با کیفیت‌ترین محصولات تولیدی و عرضه شده حوزه کشاورزی است.
میزان مصرف سالانه عسل در استان اردبیل یک هزار و ۵۰۰ تن اعلام شده و مازاد بر این میزان که بالغ بر هفت هزار تن محصول است، توسط گردشگران و مسافران استان و نیز خریدارانی از استان‌‎های دیگر به مصرف می رسد.
عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌های استان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.
سالانه حدود ۳۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد کشورهای عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می‌شود.
سرانه مصرف عسل در استان اردبیل یک کیلوگرم بوده و نیاز استان حدود یک هزار و ۵۰۰ تن برآورد شده است.
عسل از مهم‌ترین سوغاتی‌های اردبیل محسوب می‌شود و هر کیلوگرم آن بسته به کیفیت محصول، از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال قیمت دارد.
استان اردبیل جایگاه ممتاز تولید محصول عسل در کشور را دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز با برند عسل سبلان رواج دارد.
جایگاه و اهمیت عسل به عنوان یک محصول فراسودمند و شفابخش که در قرآن به آن تاکید شده (آیه ۶۸ و ۶۹ سوره نحل)، مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته و بر این اساس، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ روز ۳۱ مرداد ماه را به عنوان روز ملی عسل نامگذاری کرد.
عسل یکی از محصولات عمده و شاخص تولیدی زنبورعسل است که طبق آخرین آمارها، سالانه بیش از ۱۲۰ هزار تن عسل در ایران تولید می شود.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان