کشت کنجد ناشکوفا در شهرستان پارس آباد
کشت کنجد ناشکوفا در شهرستان پارس آباد

ﺳﻪشنبه, 01 مهر,1399

کشت کنجد ناشکوفا در شهرستان پارس آباد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حسن نظیفی از آغاز کاشت کنجد ناشکوفا در اراضی شهرستان پارس آباد خبر داد و گفت : گیاه کنجد با نام علمی از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.
آقای مهندس نظیفی بیان داشت : از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کردو همچنین مدیر محترم جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد افزود : کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در استان و کشور کاهش یافته است و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود 25 درصد پروتئین و بین 45 تا 60 درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به فواید بیشمار این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و .... از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر، در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر در کشور تولید شده است. این رقم قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را کاملا مرتفع کرده است.

 در آخر مهندس نظیفی بیان داشتند که با توجه به اهمیت کشت دانه های روغنی و همچنین پتانسیل بالای در منطقه مغان در تولید محصولات زراعی، در این راستا در سال زراعی جاری حدود 44 هکتار از کنجد ناشکوفا به صورت پایلوت در اراضی زیرشبکه و بالای کانال کشت شده و در حال حاضر از سطح سبز مطلوبی برخوردار می باشد. پیش بینی می شود با موفقیت اجرای این طرح پایلوت در سال آتی سطح زیرکشت کنجد به طور چشمگیری افزایش یابد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان