کشاورزان مراقب آفات مکنده در مزارع باشند
کشاورزان مراقب آفات مکنده در مزارع باشند

ﺳﻪشنبه, 05 دی,1402

کشاورزان مراقب آفات مکنده در مزارع باشند

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی نوبخت اژدری دراین زمینه، اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی تداوم آب و هوای معتدل همراه با وزش باد در سطح استان و مساعد بودن شرایط برای گسترش آفات مکنده، بهتر است زارعان با بازدیدهای مکرر از مزارع خود مراقب گسترش آفات مکنده باشند.
وی تصریح کرد: این آفات شامل شته سبز گندم، کنه قهوه‌ای و بیماری زنگ قهوه‌ای گندم به ویژه در ارقام فرانسوی در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار است که امکان وارد آمدن خسارت را بیش از گذشته کرده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بیماری سفیدک سطحی نیز در مزارع شهرستان گرمی مشاهده شده که ضرورت دارد زارعین با بازدیدهای مکرر در صورت مشاهده هرگونه علائم خسارت شته مانند ارغوانی شدن برگ و ساقه و یا زرد و کم‌رنگ شدن برگ‌ها به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
اژدری افزود: همکاران ما در مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات آماده ارائه مشاوره و نظرات کارشناسی به زارعان هستند تا جلوی گسترش بیماری گرفته شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در صورت نیاز عملیات سمپاشی مزارع با آفت کش نیز انجام می‌شود که در این زمینه تأمین نیازمندی‌ها پیش‌بینی شده است.
اژدری اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد کشت پاییزه انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است و امیدواریم بر اساس الگوی کشت و رعایت اصول علمی، کشت و زرع پاییزی به انجام رسیده و وضعیت مناسبی را در این حوزه شاهد باشیم.
وی بیان کرد: با توجه به کاهش دما و احتمال بارش‌های زمستانی تأمین سوخت دوم در واحدهای گلخانه‌ای و مرغداری‌ها نیز انجام شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا مدیریت این واحدها به گونه‌ای انجام شود تا جلوی خسارت‌های ناگوار گرفته شده و حفاظت از واحدهای تولیدی و همراهی بهره‌برداران به شکل مناسب انجام شود.
Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان