پیش بینی اجرای 557 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار
پیش بینی اجرای 557 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار

چهارشنبه, 19 خرداد,1400

پیش بینی اجرای 557 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار

   به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته 184 هکتار از مزارع شهرستان نمین با اعتباری بالغ بر 33 میلیارد ریال و کمک بلاعوض دولتی بیش از 27 میلیارد ریال به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد. که از این میزان، 151 هکتار شامل سیستم آبیاری تحت فشار تلفیقی( تیپ – بارانی روکار) و 6/12 هکتار بصورت بارانی و 4/20 هکتار سیستم آبیاری کم فشار بود.
    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین اضافه کرد: در سالجاری نیز 557 هکتار سیستم آبیاری تحت فشار با اعتباری بالغ بر 74 میلیارد ریال و کمک بلاعوض دولتی بیش از 64 میلیارد ریال در شهرستان نمین در حال اجرا می باشد که از این میزان 193 هکتار شامل سیستم آبیاری تلفیقی( تیپ – بارانی روکار) و 364 هکتار سیستم آبیاری کم فشار می باشد.
     وی با بیان اینکه از مجموع 88 میلیارد متر مکعب آب که هر ساله در کشور استحصال می شود حدود 83 میلیارد متر مکعب آن در بخش کشاورزی مصرف می شود افزود: متاسفانه 63 میلیارد متر مکعب از این میزان به هدر می رود و با توجه به کاهش شدید منابع آبی و لزوم توجه به حفظ بهره وری و حاصلخیزی خاک کشاورزی، چاره کار جلوگیری از به هدر رفتن آب با استفاده از روشهای نوین آبیاری ست چرا که تلفات اصلی عمدتاً در داخل مزرعه است که 70 تا 90 درصد تلفات آب را شامل می شود.
     مدیر جهاد کشاورزی نمین ابراز داشت: راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و راندمان آبیاری قطره ای تا 90 درصد است، یعنی در سیستم آبیاری بارانی تا 30 درصد و در سیستم آبیاری قطره ای تا 10 درصد آب تلف می شود، در حالیکه در آبیاری مزارع به روش سطحی حتی با انجام هزینه های گزاف و تسطیح اراضی راند مان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی کند و در وضعیت سنتی که اکثر اراضی کشور ما به همین ترتیب آبیاری می شود راندمان آب حتی کمتر از 35 درصد می باشد.
   محسنی در پایان افزود: اگر از روشهای آبیاری بارانی و قطره ای استفاده نکنیم 65 درصد آب مزارع از بین می رود و با احتساب آب تلف شده در کانالهای انتقال، میزان تلفات از 75 درصد هم بیشتر می شود، لذا با استفاده از سیستمهای آبیاری تحت فشار می توان ازتلفات آب جلوگیری کرده و به یک رشد اقتصادی، و بر اساس آن می توان به یک توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی دست یافت.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان