وزیر جهاد کشاورزی: همه اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم سنددار می‌شوند
وزیر جهاد کشاورزی: همه اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم سنددار می‌شوند

چهارشنبه, 18 آبان,1401

وزیر جهاد کشاورزی: همه اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت سیزدهم سنددار می‌شوند

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک، همه اراضی کشاورزی کشور را تا پایان فعالیت دولت سیزدهم سنددار می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سیدجواد ساداتی‌نژاد عصر سه‌شنبه در جلسه مشترک با زارعان، بهره‌برداران و نمایندگان تشکل‌های بخش کشاورزی شهرستان کوثر گفت: تا سال گذشته حدود چهار درصد از اراضی کشاورزی کشور سنددار شده بود ولی طی ۱۰ ماه گذشته، این میزان به ۱۰ درصد اراضی کشاورزی افزایش یافت.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، قرار است تا پایان سال آینده، رفع تداخلات اراضی ملی با اراضی کشاورزی در همه زمین‌های کشاورزی مورد بهره‌برداری در سطح کشور انجام شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه، استان اردبیل را قطب تولیدات کشاورزی و سنگر امنیت غذایی ایران عنوان کرد و افزود: شهرستان کوثر و خلخال نگین کشاورزی استان اردبیل به خصوص در حوزه باغداری محسوب می شود.

وی با اشاره به تولید انبوه میوه به در شهرستان کوثر اظهار کرد: معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص توسعه و اصلاح رقم به معروف این شهرستان کار مطالعاتی و عملیاتی دقیقی انجام خواهد داد.

ساداتی نژاد به تولیدی در شهرستان کوثر را مقاوم در برابر آفات و با ماندگاری خوب عنوان کرد و گفت: برای ترویج کشت این محصول تیمی آموزشی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به منطقه اعزام خواهد شد.

وی با تاکید بر نوسازی باغات به شهرستان کوثر و تولید نهال به با لیبل آبی و با بازده تولید بالا بیان کرد: این کار باید در کنار احداث تاسیسات مورد نیاز از جمله صنایع وابسته و سردخانه در سطح این شهرستان دنبال شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سدهای معیشتی استان اردبیل خبر داد گفت: عملیات اجرای سدهای معیشتی این استان با مشارکت استانداری اردبیل و با اعتبارات ملی و استانی درآینده نزدیک به سرانجام خواهد رسید.

وی با اشاره به اجرای کانال های اصلی در پایاب سد گیوی خواستار شروع عملیات اجرایی کانال های فرعی تقسیم آب برای اراضی کشاورزی شهرستان کوثر شد و بیان کرد: با تکمیل این طرح، سه هزار هکتار از اراضی منطقه به شبکه آبیاری مدرن تجهیز می‌شود.

ساداتی نژاد همچنین در این جلسه در پاسخ به دغدغه و سخنان یکی از کشاورزان منطقه گفت: وزارت جهاد کشاورزی در اجرای کشت قراردادی و نیز در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح استان اردبیل محدودیتی ندارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی شبکه آبیاری پایاب سد گیوی گفت: شبکه اصلی انتقال آب این سد در حال تکمیل است و برای تکمیل شبکه فرعی آبیاری نیز یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

میرغنی نظری بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال از این میزان اعتبار برای احداث شبکه فرعی پایاب سد گیوی تخصیص یافته و ۵۳۰ میلیارد ریال دیگر نیز به زودی به این پروژه اختصاص می یابد.

وی افزود: با تکمیل پایاب و آبگیری کامل سد گیوی، معیشت مردم شهرستان کوثر به طور چشمگیری دچار تحول خواهد شد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی واقع در محدوده مخزن سد اظهار کرد: همین میزان اعتبار نیز برای تملک مابقی اراضی مورد نیاز است.

وی همچنین با اشاره به معروفیت شهرستان کوثر به عنوان باغ‌شهر استان اردبیل و تولید مرغوبترین میوه به در این شهرستان، خواستار برندسازی میوه به شهرستان کوثر شد و گفت: رقم حاج اقاکیشی به در این شهرستان معروفیت کشوری دارد.

نظری همچنین خواستار استقرار صنایع تبدیلی برای فرآوری محصولات جالیزی و میوه تولیدی در شهرستان کوثر شد و گفت: بخش عمده ای از محصول تولیدی این شهرستان به علت نبود واحدهای فرآوری، با برند سایر مناطق به فروش رفته و درآمد چندانی عاید کشاورزان منطقه نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، در این جلسه نمایندگان بخش های مختلف کشاورزی شهرستان کوثر به بیان مسائل و مشکلات حوزه فعالیت خود پرداختند.

 

Print

فایل ها برای دانلود

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان