نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی بستر مناسبی برای اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته های و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی است .
نمایشگاه ماشین  آلات کشاورزی بستر مناسبی برای اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته های و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی است .

شنبه, 01 آبان,1400

نمایشگاه ماشین آلات کشاورزی بستر مناسبی برای اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته های و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی است .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل دکتر عبدالله موم وندی در آئین افتتاح هفدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین آلات و ادوات کشاورزی ، نهاده ها و تجهیزات آبیاری در  محل نمایشگاه های دائمی اردبیل افزود: این نمایشگاه توانمندی های کشور و استان را در زمینه صادرات غیرنفتی به نمایش می گذارد، بهره گیری مناسب از محیط های نمایشگاهی با هدف اطلاع رسانی و دستیابی به آخرین یافته ها و توسعه کمی و کیفی دانش کشاورزی می تواند نقش بسزایی در توسعه صادرات غیر نفتی داشته باشد.
این مقام مسئول افزود : بخش کشاورزی با چالش های  عمده روبروست اول اینکه اقتصادی نیست منظور این است که تقاضای موثر و توانمندی برای خرید محصولات تولیدی کشاورزان وجود ندارد به عبارت دیگر کالایی که تولید می شود خریدار توانمندی ندارد . دومین چالشی که کشاورزی کشور با آن روبروست پائین بودن بهره وری است یعنی عناصر موثر در تولید شامل نیروی انسانی و ادوات و ماشین آلات هیچ تناسبی با در ارتباط با ورودی و خروجی ندارد یعنی هزینه ای که صرف تولید می شود بسیار بالاست و درآمد و خروجی آن در سطح پائین است و هیچ همخوانی با هم ندارد. ناپایدار بودن این بخش نیز یکی دیگر از چالش های پیش روی این بخش است .
این مقام مسئول افزود: یکی از مهمترین مشکلات بخش کشاورزی بالا بودن درصد ضایعات محصولات کشاورزی است به گونه ای که 35 الی 40 درصد از محصولات تولیدی به صورت ضایعات دورریخته می شوند و عملا قابل استفاده نیستند .
در ادامه  مهندس خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل نیز افزود: استان اردبیل بلحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصربفرد ، وجود کشت و صنعت های مغان و پارس ، دشتهای حاصلخیز اردبیل ، مغان و مشکین شهر با مساحتی بالغ بر 216000 هکتار ، وجود 120 هزار بهره بردار ، حدود 3.9 میلیون واحد دامی ، وجود سدهای یامچی ، سبلان و خدآفرین و بیش از یک میلیون هکتار منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع یکی از قطبهای مهم کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود : استان اردبیل با دارا بودن حدود 3.9 میلیون واحد دامی ، 3 میلیون قطعه طیور بومی و سایر ماکیان ، 458 هزار کندوی زنبور عسل و تولید حدود 278 هزارتن شير خام ، 30 هزار تن گوشت قرمز ، 54 هزار تن گوشت سفيد 7500 تن تخم مرغ ، 7340 تن عسل و 9800 تن ماهي در سال  از قطبهاي مهم دامپروري كشور بشمار می رود این مقام مسئول افزود: متوسط ضریبی که برای مکانیزاسیون استانها توسط وزارت متبوع تعیین شده است 2/1 می باشد در حالی که این ضریب  در استان اردبیل  36/2 می باشد استان اردبیل  دارای 29 هزارو 400 دستگاه تراکتور ، 1450 دستگاه کمباین و بالغ بر 82 هزار و 500 دستگاه انواع ادوات دنباله بند کشاورزی می باشد . ناوگان مکانیزاسیون در استان اردبیل در سطح ایده آل وقابل قبولی قرار دارد .
وی افزود: ورد این استان به کشاورزی حفاظتی و استفاده از دستگاههای خود کششی بستر مناسبی را برای استفاده بهینه و نهادینه از مکانیزاسیون و استفاده حداکثری از ماشین آلات مدرن و بروز کشاورزی نموده است . هدف ما از برگزاری این نمایشگاه گذر از کشاورزی سنتی و ورود به کشاورزی مدرن است .
وی افزود: این استان درتولید عدس، سویا، بذرچغندرو ذرت بذری (سورگوم) رتبه اول، سیب زمینی ، هلو و شلیل رتبه دوم، کلزا، عسل و پرورش گاو میش رتبه سوم، پنبه رتبه پنجم ، گندم، جو و انواع علوفه رتبه هشتم کشوری را حائز می باشد. همچنین حدود 10 درصد جوجه یکروزه کشور در این استان تولید میشود.
وی ادامه داد : استان اردبیل با تولید ساليانه حدود 4 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی ( شامل 3.1میلیون تن محصولات زراعی ،390 هزار تن محصولات دامی ، 400 هزار تن محصولات باغی و 9800 تن ماهی ) حدود 4 درصد از تولید کشور را بخود اختصاص داد. ارزش ناخالص تولید سالانه بخش کشاورزی حدود 24000میلیارد تومان می باشد .

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان