معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل : ظرفیت بالای اراضی پایاب سد خدا آفرین زمینه مناسبی برای توسعه کشت گلخانه ای
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل : ظرفیت بالای اراضی پایاب سد خدا آفرین زمینه مناسبی برای توسعه کشت گلخانه ای

دوشنبه, 17 تیر,1398

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل : ظرفیت بالای اراضی پایاب سد خدا آفرین زمینه مناسبی برای توسعه کشت گلخانه ای

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، ارژنگ عزیزی در نشست خبری مشترک با آقای علیمراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در جمع خبرنگاران اعزامی از تهران به استان اردبیل افزود: اعتبارات این طرح  عظیم و پروژه های مربوط به آن از محل  منابع صندوق توسعه ملی بوده و اختصاص چنین منابعی در تاریخ استان و منطقه بی نظیر بوده است .
این مقام مسئول افزود: اختصاص این منابع بنا به درخواست ریاست محترم جمهوری در سال 1392و موافقیت مقام معظم رهبری از محل 8 میلیارد دلار اختصاصی برای مهار آبهای خروجی در کشور بوده که یک میلیارد آن به استان اردبیل اختصاص داده شد که بخشی از آن به وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به وزارت نیرو برای اجرای پروژه های پیش بینی شده در مناطق مرزی استان اختصاص پیدا کرد .
عزیزی افزود:  پروژه های جهاد کشاورزی در سطح 42 هزارو 425 هکتار بوده که هم اکنون بطورمتوسط دارای 90 درصد پیشرفت است و تا این مرحله 5 هزار و 500 هکتار از اراضی مذکور زیر کشت محصولات باغی و زراعی قرار گرفته است .
ایشان افزودند : کل اعتبار پیش بینی شده برای این پروژه بزرگ و ملی در حوزه جهاد کشاورزی یک میلیارد و 470 میلیون تومان برآورد شده که از این میزان یک میلیارد و 126 میلیون تومان آن تخصیص یافته است .
وی افزود: هدف اصلی این طرح توسعه و بهبود اراضی تحت پوشش رودخانه های مرزی استان و ارتقاء بهره وری از منابع آب و خاک با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری بوده است .
این مقام مسئول ادامه داد : 19 هزار هکتار از اراضی این طرح مجهز به سامانه ی سنتر پیوت می باشد که 13 هزار و 500 دستگاه داخل آن نصب شده و بنا به اظهار مسئولین وزارت جهاد کشاورزی این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری از این نوع در جهان محسوب می شود .
وی افزود : بخش اعظم این اراضی در قالب 66 تعاونی کشاورزی در اختیار بهره برداران عرفی و قانونی بومی منطقه قرار می گیرد و بخش کوچکی نیر بعد از احراز اهلیت سرمایه گذاران در قالب کشت و صنعت های کوچک از طریق فراخوان واگذار خواهد شد .
عزیزی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها حداقل یک میلیون تن به محصولات و تولیدات کشاورزی استان اضافه خواهد شد . زمینه اشتغال پایدار 12 هزار نفر فراهم خواهد شد . برای رساندن این مقدار محصولات جدید به بازار های هدف علاوه بر ایجاد واحدهای فرآوری جدید و صنایع تبدیلی کشاورزی از ظرفیت ترابری فرودگاه پارس آباد نیز استفاده خواهد شد و یکی از اولویت های دیگر نیز اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به منطقه برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و روسیه خواهد بود.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از سیاست های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم گلخانه ای می باشد که از هشت هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسیده است . گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای نیز جزو اولویت های اساسی اجرای این طرح می باشد که قطعا با توجه به اشتغالزایی بالایی که واحد های گلخانه  ای دارند و از طرف دیگر با مصرف ده برابر کمتر آب نسبت به فضای بسته و بالا بودن سطح تولید در واحد سطح جزو اولویت های اساسی اجرای این طرح محسوب می شوند

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
15/4/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان