مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی: تامین امنیت غذایی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی: تامین امنیت غذایی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

دوشنبه, 02 مرداد,1402

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی: تامین امنیت غذایی اولویت وزارت جهاد کشاورزی است


مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: تامین امنیت غذایی در بخش کشاورزی اولویت وزارت جهاد کشاورزی بوده و همه مدیران باید برای تحقق این امر اهتمام ویژه‌ داشته باشند.

سیدمجید موسوی روز دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به رویکردهای جدید وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه این بخش اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای سامانه آبیاری نوین، الگوی کشت و راه‌اندازی صنایع تبدیلی به دنبال رونق بخشی به بخش کشاورزی است.
وی گفت: در این بین مهم‌ترین موضوع که وزیر جهادکشاورزی که آن را عامل رکود و عقب‌ماندگی بخش کشاورزی می‌داند، اجرایی نشدن الگوی کشت است.
سند جامع کشاورزی اردبیل به صورت مسئله محور تدوین شده است
نادر تقی‌زاده ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این آئین با اشاره به تدوین سند جامع بخش کشاورزی این استان گفت: رویکرد ما در بخش کشاورزی این است که به سوی کشاورزی با ریسک کمتر و بهره وری و درآمد بیشتر حرکت کنیم . به همین دلیل اولین کاری که در راستای توسعه بخش کشاورزی انجام دادیم سند تحول بخش کشاورزی را تنظیم و به اجرا گذاشتیم.
تقی زاده افزود: بر مبنای اجرای این الگو کشت محصولات آب‌بر به مرور محدود می‌شود و کشت محصولات جالیزی، سبزی و صیفی که ذاتاً آب‌بر هستند، به شهرک‌های گلخانه‌ای منتقل خواهد شد و با آب بسیارکمتری این محصولات در گلخانه‌ها کشت می‌شوند.
وی اضافه کرد: این سند با رویکرد مدیریت جهادی، مدیریت بحران کم‌آبی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال مولد و پایدار و افزایش بهره‌وری با تکیه بر روش‌های دانش بنیان و با مشارکت کارشناسان بخش کشاورزی استان، استادان دانشگاه و صاحب نظران مراکز علمی تهیه و تدوین شده است.
رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این سند با هدف تعریف یک برنامه و استراتژی مدون با چشم‌انداز چهارساله و هشت ساله برای گذر از شرایط و بحران‌های پیش روی بخش کشاورزی و با تکیه بر ظرفیت و توان اکولوژیکی استان اردبیل به صورت مساله‌محور تهیه شده است.
۳۳ درصد اشتغال استان اردبیل وابسته به بخش کشاورزی است
تقی‌زاده اضافه کرد: محور توسعه استان اردبیل بر مبنای کشاورزی و دامپروری استوار است به طوری که ۳۳ درصد اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است.
این کارشناس بخش کشاورزی در ادامه اشتغال جوانان و سهم بخش کشاورزی استان در ایجاد فرصت‌های شغلی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار را از محورهای مهم این سند ذکر کرد و گفت: در این سند تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در بخش کشاورزی احصا و طرح‌های متناسب با آن به همراه برنامه زمان‌بندی مشخص، اعتبار مورد نیاز، مدل سرمایه‌گذاری، دوره بازگشت سرمایه، توجیه فنی و اقتصادی طرح در ایجاد اشتغال مولد و پایدار گنجانده شده است.
تقی‌زاده همچنین درباره اقدامات انجام شده برای رفع تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی گفت: فقط در سال گذشته ۲۸۵ پلاک بطور کامل رفع تداخل شد و تعداد ۱۳۸ پلاک نیز براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های آتی رفع تداخل خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال‌جاری ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم از بین رفت ولی با تمهیداتی که در اراضی آبی استان صورت گرفت تا این لحظه آمار خرید گندم در استان از مرز ۱۶۵ هزار تن گذشته است که پیش بینی می‌شود این میزان خرید به ۲۵۰ هزار تن همانند سال گذشته نیز برسد.
تقی‌زاده اظهار کرد: همچنین حمایت‌های اساسی و قابل توجه از پنبه کاران استان صورت گرفت به طوری که بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال پنبه تولیدی کشاورزان توسط دولت خریداری شد که امنیت و آرامش تولید کنندگان در خصوص فروش محصولات خود قطعا به افزایش تولید این محصول استراتژیک و صنعتی در سال‌های آتی منجر خواهد شد.
وی افزود: استان اردبیل در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است که در راستای همین موفقیت این استان در جذب ماشین آلات کشاورزی و بکارگیری آن نیز نسبت به دیگر استان‌های کشور بسیار موفقیت آمیز حرکت کرده است.
اردبیل در حوزه آب و خاک رتبه ۲۷ کشوری را دارد/ نبود اعتبار باعث نیمه تمام ماندن طرح‌ها شده است
وی با بیان اینکه استان اردبیل در حوزه آب و خاک در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد ، افزود: در گذشته توجه خوبی به حوزه آب و خاک استان نشده و به دلیل نبود اعتبار لازم اغلب طرح‌های این حوزه نیمه‌تمام مانده است.
تقی‌زاده میزان اعتبارات اختصاص یافته به اجرای سدهای معیشتی استان را ناچیز دانست و گفت: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای سدهای معیشتی استان اختصاص داده شد که با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر هم بر آن اضافه شد ولی با این اعتبارات، روند عملیات اجرایی هیچ سد معیشتی در استان تسریع نمی‌شود.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هفت سد معیشتی در استان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی سدهای معیشتی مشگین‌شهر، گیوی، اردبیل و خلخال هم که از سال‌های قبل متوقف بود شروع شده و پیش‌بینی بر این است تا پایان امسال ۱۳ سد معیشتی در استان به بهره‌برداری برسد.
تقی‌زاده اظهار کرد: ۱۷ سد معیشتی دیگر هم در استان در دست اجرا است که به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آنها به کندی پیش می‌رود.
در این آیین از زحمات نادر تقی‌زاده قدردانی و نوبخت اژدری به عنوان سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل معرفی شد
Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان