ضرورت برخورد قانونی با پدیده زمین خواری قبل از وقوع جرم
ضرورت برخورد قانونی با پدیده زمین خواری قبل از وقوع جرم

ﺳﻪشنبه, 08 بهمن,1398

ضرورت برخورد قانونی با پدیده زمین خواری قبل از وقوع جرم

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  ابراهیم حسن آبادی در  جلسه معارفه فرمانده یگان  حفاظت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  با حضور معاون قضایی ، اجتماعی و پیشگیر از وقوع جرم دادگستری استان ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مشارو انتظامی رئیس سازمان امور اراضی کشور و فرمانده یگان حفاظت سازمان امور اراضی کشور وحجت الاسلام اکبر اکبری مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه و حاکم شرع استان و  جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی استان سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: خوشبختانه با عنایات ویژه ای که مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) به مقوله حفاظت از اراضی کشاورزی داشتند مقرر شد  یگانهای مستقلی در تمامی استانها و شهرستانهای تابعه آن وظیفه حراست و حفاظت از اراضی کشاورزی را با پشتیبانی سامانه مردمی 131 به عهده بگیرند در همین راستا هم با هماهنگی های صورت گرفته مقرر گردیده است همه ساله به میزان مورد نیاز سربازان وظیفه به صورت امریه با مدیریت های امور اراضی استانهای کشور همکاری های تنگاتنگی داشته باشند . برنامه ریزی شده است که این سربازان به لباس ها و یونیفرم ها و امکانات دفاعی روز مجهز باشند و آمادگی مقابله با متخلفان به اراضی کشاورزی را از هر لحاظ دارا باشند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: زمین خواری پدیده شوم و نکوهیده و ناپسندی است  که از قبل از وقوع جرم با آن با قاطعیت برخورد نشود قطعا ًخسارت های جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی که مستقیماً با امنیت غذایی و استقلال و خودکفایی کشور در ارتباط است وارد خواهد شد . همه باید احساس وظیفه کنیم وا جازه ندهیم ساخت ویلاهاو اماکن مسکونی آنهم صرفا ً با دید تفریحی اراضی کشاورزی را به مخاطره بیندازد .
حسن آبادی در ادامه سخنان خود با دید تخصصی به عنصر خاک به عنوان یکی از مولفه های اساسی در تولید و خودکفایی افزود: اگر هدف این است که به امینت غذایی دست یابیم و پله های ترقی و پیشرفت دربخش کشاورزی را طی نمائیم و در تولید انواع محصولات کشاورزی به خود کفایی و استقلال برسیم و اگر هدف برا ین است که به جوانان تحصیل کرده و بیکار جامعه اشتغال ایجاد کنیم و اگر هدف بر این است که باصادرات انواع محصولات کشاورزی اقتصاد کشور را به سوی بالندگی و سربلندی سوق دهیم قطعا می بایست در پله اول در حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب آنها برنامه ریزی نماییم واجازه فرصت طلبی و سودجویی به افراد خاطی جامعه را ندهیم . حفاظت از اراضی کشاورزی و مراتع یکی از بحرانهای پنجگانه  جهانی است.
درا دامه یوسف خدادادی معاون قضایی  ، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل نیز افزود: حفاظت از اراضی کشاورزی و مراتع یکی از بحرانهای پنجگانه  جهانی است و همه کشورها به نحوی از انحاء با آن درگیر هستند . در سالهای گذشته قصوراتی صورت گرفته است وبناهای زیادی ساخته شده اند و سالها از احداث این بناهای غیر مجاز می گذرد و قطعا قلع و قمع آنها نیز با مشکلات و چالش های فراوانی روبروست برنامه ریزی می بایست از اصل جلوگیری از وقوع جرم باشد نه اینکه بعد از تخلف به دنبال قلع و قمع باشیم که قطعا به سرمایه ملی ضرر می زند .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: بخشی از تخریب اراضی کشاورزی به صورت قهری و طبیعی صورت می گیرد . به گونه ای که جمعیت کشور روز بروز افزایش پیدا می کند و قطعا این تعداد جمعیت نیاز به خانه و جاده و امکانات رفاهی دارند الزاما می بایست بخشی از اراضی کشاورزی به ساخت و سازها اختصاص داده شود دومین عامل توسعه شهرها ست از هدف بر توسعه است مسلما بزرگراه ها و جاده ها و خیابانهای عریض و طویل گسترش می یابند و به طبع آن اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تخریب می شوند ولیکن برخی از موارد هستند که قابل کنترل هستند   و می توان با جلوگیری از تخلف از خسارت به اراضی کشاورزی جلوگیری کرد رویکرد جمعت به ساخت ویلاها در مناطق خوش آب و هوای کشور باعث شده است به بسیاری به دنبال ویلا سازی و به طبع آن تخریب اراضی کشاورزی باشند قانون و دستگاه اجرایی می بایست قبل از هرگونه اقدامی از این تخلفات جلوگیری کند که این یکی از وظایف اساسی و کلیدی یگان حفاظت از اراضی کشاورزی می باشد .  آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور به مساحت 1600 هکتار در شمال استان در راستای حفاظت از اراضی کشاورزی و استفاده بهینه ازمنابع آب و خاک است .
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مهندس خلیل نیکشاد افزود: استان اردبیل استان اردبیل در تولید غلات دانه ریز سرآمد کشور است به گونه ای که 30 هزارتن مازاد بر نیاز استان غله تولید می شودکه برای تغذیه تعداد جمعیت 10 استان کشور برابری می کند .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: این سازمان با ورود عالمانه و تخصصی با شرکت های معتبر اورالیس فرانسه و سیمیت طرحهای متعددی را به عنوان پایلوت تولید بذر به اجرا در آورده است و درآینده ای نزدیک قطعا این استان به عنوان قطب تولید انواع بذور دانه های روغنی و غلات در سطح کشور سرآمد خواهد بود .
نیکشاد درادامه سخنان خود افزود:  بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور به مساحت 1600 هکتار در شمال استان عملیات اجرایی خود را آغاز کرده و این پروژه مهم با سرعت و دقت مراحل تکمیل خود را می گذراند. قطعا ً این سطح از فضای گلخانه ای قادر است نقش بسزایی در استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی در کشور داشته باشد تولید محصول در فضای گلخانه ای ده برابر باعث ایجاد اشتغال می شود و ده برابر نیز در مصرف بهینه آب که در حال حاضر یکی از مهمترین جالش های پیش روی کشاورزی کشور است ، صرفه جویی می شود . تولید محصولات گلخانه ای می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت و ایمنی و بهداشت غذایی جامعه داشته باشد .
این مقام مسئول با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های بخش مکانیزاسیون استان نیز افزود: خوشبختانه در طی سالجاری استان اردبیل 25 درصد کل اعتبارات مکانیزاسیون کشور را توانست جذب کند و به همین دلیل ناوگان کاشت و داشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی را به عنوان یکی ازمجهز ترین و کاملترین ناوگانهای کشوری مطرح نماید .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار استان اردبیل توانست از جایگاه 29 کشوری به جایگاه 6 کشوری ارتقاء یابد که قطعا در آینده ای نزدیک استان اردبیل به یکی از سه استان برتر کشوری در اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تبدیل خواهد شد.
نیکشاد افزود : قطعا اشتغال و ایجاد امنیت غذایی با حفاظت از اراضی کشاورزی عجین است حفاظت از اراضی کشاورزی حفاظت از آبرو ناموس و شرف جامعه اسلامی است و همه می بایست در کنار هم و با هم در حفاظت از آن کوشا باشیم .حفاظت از اراضی کشاورزی ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی ما دارد.
در ادامه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی  وحاکم شرع  حجت الاسلام اکبری اکبری نیز افزود: حفاظت از اراضی کشاورزی ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی ما دارد و همه باید در حراست از اراضی کشاورزی کوشا باشیم
اکبر اکبری در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل با اجرای پروژه سد خداآفرین در گستره وسیعی توانسته است اراضی دیم را به آبی تبدیل کند و در افزایش محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال قدمهای موثری را بردارد به همین لحاظ صیانت ازاراضی کشاورزی و استفاده بهینه از آن می تواند نقش موثری دربهره وری از آب و خاک داشته باشد .
با شدت و قدرت با ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب اراضی کشاورزی برخورد می شود.
در ادامه یاور میزایی مدیر امور اراضی کشور افزود: در طول دو سال گذشته در بخش زراعت تعداد 669 مورد و به مساحت 9249 اراضی واگذار شده است در بخش باغات نیز تعداد 2 مورد به مساحت 205 هکتار و طرح وابسته به کشاورزی به تعداد 14 مورد و به مساحت 124 هکتار و فروش به تعداد 6 مورد و به مساحت 980 هکتار و نظارت بر اراضی واگذار شده به تعداد 1375مورد و به مساحت 38177 هکتار واگذار شده و با شدت و قدرت با ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب اراضی کشاورزی برخورد می شود . لازم به توضیح است که در پایان مراسم جناب سرهنگ  رضا قاسمی به عنوان فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان منصوب و شروع به فعالیت کرد .

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان