سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد: خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی از بابت فرسودگی ماشین آلات کشاورزی
سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد: خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی از بابت فرسودگی ماشین آلات کشاورزی

پنجشنبه, 09 شهریور,1402

سرپرست جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد: خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی از بابت فرسودگی ماشین آلات کشاورزی

اژدری عصر سه شنبه در آئین افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی، ادوات، ماشین آلات، نهاده‌ها و تجهیزات آبیاری در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل جزو استان‌های با ظرفیت بالای کشاورزی و دامپروری است که برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند زمینه آشنایی فعالان بخش کشاورزی را با آخرین دستاوردهای کشاورزی فراهم کند.

وی با اشاره به تولید ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل خاطرنشان کرد: با افزایش یک میلیون تن به این تولیدات در سال‌های آینده می‌توان تولید این محصولات را به ۵ تن افزایش داد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ظرفیت ۳۷۵ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در تولید محصولات کشاورزی را یادآور شد و بیان کرد: در روزهای آینده شاهد واگذاری ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از این پایاب به کشاورزان منطقه خواهیم بود که نقش اساسی را در تولید محصولات کشاورزی در شمال استان به عهده دارند.

اژدری اجرای سیستم آبیاری نوین در راستای صرفه جوئی آب کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: از سال ۷۴ تاکنون که سیستم آبیاری نوین در اردبیل ایجاد شده است بالغ بر ۱۱۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری نوین انجام شده است.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از کشاورزان مجری آبیاری قطره‌ای تصریح کرد: دولت برای اجرای آبیاری قطره‌ای ۵۴ میلیون تومان، آبیاری بارانی ۴۰ میلیون تومان و آبیاری کم فشار بالغ بر ۲۳ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در استان اردبیل ضریب مکانیزاسیون کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد به طوری که از ۲۳ هزار تراکتور در اختیار کشاورزان بیش از ۵۵ درصد فرسوده و عمر بالای ۲۰ سال دارند در حالی که عمر مفید ماشین آلات کشاورزی ۱۳ سال تعریف شده است.

اژدری با بیان اینکه ناوگان فرسوده کشاورزی علاوه بر افزایش مصرف سوخت آلودگی زیست محیطی را نیز سبب می‌شود، اظهار کرد: برای نوسازی این ناوگان دولت باید ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود پایین به کشاورزان پرداخت کند.

وی همچنین گفت: یک هزار و ۴۰۰ دستگاه کمباین فرسوده در اختیار کشاورزان قرار دارد که بازسازی و نوسازی این ناوگان هزینه‌های سنگینی را در پی دارد که دولت باید در این زمینه نیز کشاورزان را همراهی کند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تحمیل سالانه ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان از بابت فرسودگی ناوگان و ادوات کشاورزی خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر سود بانکی برای خرید ادوات کشاورزی به ۲۳ درصد ارتقا یافته است که ضروری است دولت و بانک کشاورزی در این زمینه با تجدیدنظر کارشناسی تسهیلات نوسازی ناوگان کشاورزی را در اختیار بهره برداران قرار دهد.

اژدری تولید و امنیت غذایی را در گرو فعالیت کشاورزان و بهره برداری این بخش اعلام و اظهار کرد: درصورتی که حمایت‌های لازم از کشاورزان صورت نگیرد هیچ تضمینی برای ماندگاری کشاورزان در روستاها و رونق چهره تولید وجود ندارد.
Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان