سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:گلخانه‌داران و تولیدکنندگان کشاورزی استان اردبیل مراقب سرمازدگی باشند
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:گلخانه‌داران و تولیدکنندگان کشاورزی استان اردبیل مراقب سرمازدگی باشند

ﺳﻪشنبه, 26 دی,1402

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:گلخانه‌داران و تولیدکنندگان کشاورزی استان اردبیل مراقب سرمازدگی باشند

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به بارش شدید برف، سرما و یخبندان گلخانه‌داران و تولیدکنندگان کشاورزی اعم از زنبورداران، مرغداران، باغداران و دارندگان ماشین آلات کشاورزی استان مراقب سرمازدگی باشند.
با توجه به برودت هوا که و افت دما به ۱۱ درجه سانتیگراد زیر صفر و پیش بینی یخبندان شدید در ساعات پایانی امشب، احتمال خسارت سرمازدگی در همه واحدهای تولید کشاورزی وجود دارد.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص مدیریت واحد تولیدی از قبیل کنترل دمای سالن گلخانه و مرغداری، تامین سوخت دوم، محافظت از تاسیسات و موتورخانه، مدیریت تغذیه دام و کنترل سامانه تهویه و سوخت، کنترل لوله‌های انتقال آب و آبیاری، کنترل زنبورستان‌ها و دامداری‌ها، مراقبت از نهال‌های جوان و پیوندک، کنترل ادوات و ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور و سمپاش هشدار داد.
این سازمان همچنین اعلام کرد: گلخانه‌داران استان هشدار افت دما در روز جاری و چند روز آینده را جدی بگیرند و به آنها توصیه می‌شود که نسبت به استحکام سازه‌ها و بسته بودن درب پنجره‌ها اطمینان حاصل کنند.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه خود خواستار ذخیره‌سازی سوخت مایع در واحدهای گازسوز، مجهز کردن سامانه گرمایشی واحدها به مشعل‌های دوگانه‌سوز، عایق‌بندی مخازن سوخت، لوله‌های سوخت و لوله‌های آب، کنترل و بازرسی سامانه‌های حرارتی و اطمینان از کارکرد صحیح آن و تعمیر احتمالی، کنترل کارکرد صحیح سامانه‌های اتوماسیون، بازبینی پوشش گلخانه و اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از یخ‌زدگی مخازن داخل گلخانه شد.
این سازمان در اطلاعیه خود همچنین بر لزوم استفاده از یک لوله هواکش چهار اینچی در کنار مشعل‌های گاز سوز، برفروبی مداوم گلخانه‌های سنتی و چوبی، پیش‌بینی تمهیدات مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی بستر کشت و مواد اولیه تولید و حضور دائم مسئول فنی جهت کنترل سامانه‌های حرارتی و روشنایی در واحد تولیدی به خصوص در شب‌های برفی و یخبندان تاکید کرد.
سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین خواستار پایش مزارع گندم آبی و دیم استان به خصوص در مناطقی با پوشش برفی کم شد و اعلام کرد: کشاورزان به محض مساعد شدن وضعیت هوا، مزارع خود را بازدید کرده و واکنش مزارع خود به سرما و درصد خسارت سرما را گزارش کنند.
لازم به توضیح است که تاکنون ۱۷۶ هکتار از ۷۵۰ هکتار گلخانه واگذار شده به سرمایه‌گذاران در استان اردبیل به مرحله تولید محصول رسیده و امسال بالغ بر ۲۱ هزار تن از محصولات این واحدها به خارج از کشور صادر شده است.
بنا به اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مجموع سطح گلخانه‌های قابل واگذاری در استان یک هزار و ۷۰۴ هکتار و در قالب هفت شهرک گلخانه‌ای است و چندین واحد گلخانه در سطح ۲۴۰ هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصد در دست اجراست.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان