ساداتی‌نژاد خبرداد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل ۳۰ سد معیشتی و نوسازی سه هزار هکتار باغ در استان اردبیل
ساداتی‌نژاد خبرداد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل ۳۰ سد معیشتی و نوسازی سه هزار هکتار باغ در استان اردبیل

چهارشنبه, 18 آبان,1401

ساداتی‌نژاد خبرداد: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل ۳۰ سد معیشتی و نوسازی سه هزار هکتار باغ در استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، سیدجواد ساداتی نژاد،  وزیر جهاد کشاورزی روز سه شنبه در دیدار با نمایندگان تشکل‌ها و نخبگان بخش کشاورزی شهرستان خلخال گفت: این ۳۰ سد نیمه تمام که سال ۱۳۸۸ عملیات اجرایی آنها در استان اردبیل آغاز شده با اعتبارات مشترک وزارت جهاد کشاورزی و منابع استانی تکمیل شده و به بهره برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: سه هزار هکتار باغ گردو در شهرستان خلخال وجود دارد که همه ساله دچار سرمازدگی می‌شود و برای جلوگیری از خسارت کشاورزان با اختصاص ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار و در مدت سه سال همه این باغات با ارقام دیرگل ده سرشاخه کاری و جایگزین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از اعطای اعتبارات مورد نیاز برای جایگزینی و بهسازی باغات میوه به شهرستان کوثر خبر داد و گفت: نهال‌های ارقام پربازده میوه به از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان این شهرستان تامین می‌شود

ساداتی نژاد همچنین در پاسخ به دغدغه تولیدکنندگان دام و طیور شهرستان خلخال گفت: تولید کنندگان این بخش پس از مردمی سازی یارانه‌ها همراهی خوبی با دولت و مردم داشتند و ما شرمنده این دو قشر هستیم.

 وزیر جهاد کشاورزی از تهیه بسته حمایتی رونق تولید  دربخش دام و طیور کشور خبر داد و گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر در فاز دوم تسهیلات مردمی سازی یارانه‌ها به بخش دام و طیور کشاورزی  اختصاص یافته که بزودی پرداخت می شود.

وی بااشاره به ضعف صنایع تبدیلی و فرآوری کشاورزی در استان اردبیل گفت: برای رونق در این بخش هرمیزان زمین و تسهیلات که مورد تقاضای سرمایه گذاران باشد در اختیار آنها قرار می دهیم.

 

سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم در این نشست اظهار کرد: مردم شهرستان خلخال بیشترین رای را به آیت الله رئیسی داده اند و برای جبران عقب ماندگی‌های تاریخی این شهرستان باید اقدامات اساسی انجام شود.

همچنین سید غنی نظری نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در این نشست با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد کوثر گفت: تکمیل این سد می تواند گره توسعه کشاورزی در جنوب استان اردبیل را بگشاید.

وی اضافه کرد: هفت سد معیشتی در شهرستان خلخال در حال احداث است که در جریان سفر امروز وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تکمیل این‌ها تصمیم گیری شد و قرار است در نخستین مرحله سد بلیل تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و عملیات اجرایی سد روستای گورانسراب نیز با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از هفته آینده آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تامین نهاده دامی را مهمترین دغدغه تولید کننگان و دامداران بخش کشاورزی شهرستان خلخال عنوان کرد و گفت: دامداران و مرغداران این شهرستان در تامین نهاده‌های مورد نیاز خود با مشکل جدی روبرو هستند..

وی اضافه کرد: بسیاری از روستاییان این شهرستان در پی گران شدن نهاده‌های دامی و مقرون به صرفه نبودن تولید در این بخش دام خود را فروخته و در حال مهاجرت از مناطق روستایی شهرستان به مناطق دیگر هستند.

نظری  با ابراز نارضایتی از عملکرد بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات به فعالان و تولید کنندگان بخش کشاورزی گفت: این بانک باید در خدمات خود به روستاییان اصلاح و بازبینی اساسی انجام دهد.

وی سرشاخه کاری سه هزار هکتار از باغات گردوی شهرستان خلخال را مهمترین نیاز کشاورزان این منطقه عنوان کرد و افزود: با انجام عملیات سرشاخه کاری و اصلاح نژاد تولید کنندگان این بخش دیگر به علت سرما زدگی دچار خسارت نخواهند شد.

نماینده مردم خلخال و کوثر احداث گلخانه را یکی از ظرفیت‌های مهم بخش کشاورزی شهرستان خلخال ذکر کرد و گفت: ۲۰ هکتار گلخانه اخیرا در شهرستان خلخال کلنگ زنی شده و با توجه به وجود ظرفیت در این منطقه تولید این بخش بزودی رونق نخواهد گرفت.

نظری وجود ۴۰۰ میلیون مترمکعب ظرفیت تولید آب در شهرستان خلخال را قابلیتی منحصر به فرد برای رونق بخش کشاورزی این شهرستان دانست و اظهار کرد: از این ظرفیت باید برای ایجاد شهرک شیلات نیز استفاده شود.

در این نشست پنچ نفر از  تولید کنندگان بخش کشاورزی در حوزه دام، طیور، زراعت و  زنبور داری مسائل  مشکلات خود را تشریح کرده و خواستار مساعدت وزیر برای حل این مشکلات شدند.

 

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان