رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : تداوم عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  : تداوم عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در استان

پنجشنبه, 26 اردیبهشت,1398

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : تداوم عملیات کانون کوبی و مبارزه با آفت ملخ در استان

     به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، خلیل نیکشاد در جلسه ای که با حضور آقای مهندس معین، مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور تشکیل شده بود، با اعلام این مطلب افزود: استان اردبیل به دلیل دارا بودن مراتع وسیع بخصوص در مناطق شمالی استان یکی از مناطق اصلی کانونهای تجمع و تخم ریزی انواع ملخ ها بخصوص ملخ مراکشی می باشد و سالیانه در سطح وسیعی از مراتع استان عملیات دیده بانی، کانون  یابی وکانون کوبی این آفت انجام می شود و بدین جهت مراتع و مزارعی که در تیر رس این آفت واقع شده از خسارت آن مصمون می مانند.
نیکشاد در خصوص وضعیت  مبارزه با این آفت در  مراتع  و مزارع و باغات استان افزود : با توجه به شرایط مساعد آب و هوائی در فصل زمستان سال گذشته، ظهور آفت حدود دو هفته زودتر از شرایط نرمال سالهای گذشته  بوده و تراکم جمعیت آفت در مناطق کانونی بسیار بالا می باشد. لذا با توجه به فعال شدن همزمان کانونها عملیات کانون کوبی از اول اردیبهشت ماه  درشهرستان پارس آباد با 5 تا 6 اکیپ که دو دستگاه لندرور مجهز به سمپاش یو ال وی متعلق به خود سازمان و 3 تا چهار دستگاه تراکتور مجهز به سمپاش توربولاینر بصورت استیجاری و یا مشارکت مردمی و همچنین شرکت کشت و صنعت مغان و البته با سموم امانی از شرکتها، آغاز و تا کنون بالغ بر 6500 هکتار عملیات کانون کوبی انجام و همچنان ادامه دارد و پیش بینی می شود تا اواسط تیر ماه سال جاری ادامه داشته و سطح مبارزه با آفت،  به حدود 20 هزار هکتار برسد.
    این مقام مسئول اضافه کرد : خوشبختانه با توجه به اقدامات و مهار به موقع آفت تا کنون خسارتی به مزارع و باغات استان وارد نشده و در حال حاضر، اساسی ترین مشکل سازمان، عدم  تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می باشد. لذا امید واریم با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان محترم برنامه و بودجه و مدیریت محترم بحران استانداری جهت تأمین سموم و تجهیزات مورد نیاز ، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم.
       در ادامه مهندس معین ضمن تشکر از روند کنترل آفت، با اشاره به استانی بودن مدیریت آفات عمومی بخصوص آفت ملخ، خواستار پیگیری و اخذ اعتبارات از طریق استانداری محترم و سازمان برنامه و بودجه گردید و بر لزوم کانون کوبی فوری آفت قبل از بلوغ و بالداری و جابجائی و هجوم به مزارع و باغات استان شد. همچنین در خصوص تامین اعتبار خرید دو دستگاه سمپاش یو ال وی پاش قول مساعد داد.
    نیکشاد در آخر سخنان خود، ضمن تقدیر و تشکر از همکاریهای بسیار موثر عشایر غیور و دامداران وکشاورزان بومی به عنوان دیده بانهای محلی افزود : همکاری مردمی وگزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه ها و راهنمائی های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رها سازی دام  و طیور در مناطق سم پاشی شده، از بروز خسارت های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می نماید.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
24/2/1398

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان