رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل: کشاورزان بقایای محصولات کشاورزی را آتش نزنند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل: کشاورزان بقایای محصولات کشاورزی را آتش نزنند

شنبه, 20 خرداد,1402

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل: کشاورزان بقایای محصولات کشاورزی را آتش نزنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان برای جلوگیری از آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها از آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، نادر تقی زاده با اعلام این خبر افزود: یکی از عوامل وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل، ناشی از آتش زدن پسماند زمین‌های کشاورزی مجاورمراتع و جنگل است.
وی خاطرنشان کرد: این ا قدام که به صورت عمدی و ارادی به منظور تصرف اراضی مجاور و یا سهواً در نتیجه عدم توانایی در کنترل آتش صورت می‌گیرد هرساله بخش قابل ملاحظه‌ای از جنگل‌های طبیعی و مراتع ارزشمند استان را از بین می‌برد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: آتش سوزی چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی هر ساله علاوه بر نابودی صدها هکتار از عرصه‌های طبیعی باعث کم شدن حاصلخیزی خاک، از بین رفت حشرات مفید و پارازیت‌های طبیعی می‌شود.
تقی زاده گفت: این اقدام علاوه بر فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک سبب کاهش تبادلات گازی خاک و همچنین کاهش جمعیت میکروارگانیسم های خاک و در بسیاری از مواقع سبب خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: با استناد به ماده ۴۵ قانون حمایت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع قطعاً با افرادی که به صورت عمدی باعث آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع شوند برخورد قانونی خواهد شد.
تقی زاده تصریح کرد: به کشاورزان و بهره برداران نیز توصیه می‌کنیم؛ به هنگام برداشت محصول از آتش زدن بقایای گیاهی به هر منظوری خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی بلافاصله مراکز خدمات جهاد کشاورزی و همچنین یگان ویژه حفاظت از امور اراضی را در جریان حادثه قراردهند.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان