تولید بیش از 200 تن کلزا در شهرستان نمین،در سال جهش تولید
تولید بیش از 200 تن کلزا در شهرستان نمین،در سال جهش تولید

یکشنبه, 18 خرداد,1399

تولید بیش از 200 تن کلزا در شهرستان نمین،در سال جهش تولید

   به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود: در راستای ارتقای سطح علمی کشاورزان، روز مزرعه کلزا با هماهنگی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی حومه نمین و با حضور محقق کلزای ایستگاه تحقیقات اردبیل، کارشناس مسئول دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، مدیر و روسای ادارات و کارشناسان جهاد کشاورزی نمین و جمعی از کشاورزان پیشرو و نمونه و مددکاران ترویجی شهرستان نمین، در روستای سربند از توابع بخش مرکزی نمین برگزار شد.
   مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین گفت: شهرستان نمین بالغ بر 51 هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از این میزان امسال بیش از 90 هکتار به کشت کلزا اختصاص یافته و پیش بینی می شود از این سطح بالغ بر 200 تن محصول کلزا تولید شود و هدف از این مراسم، آشنایی کارشناسان و کشاورزان با شیوه‌های نوین زراعی در کشت محصول کلزا بوده است.
   وی افزود: در روز مزرعه کلزا در خصوص نحوه مدیریت صحیح کاشت، داشت، برداشت، مسایل و مشکلات کلزا، معرفی و مقایسه ارقام داخلی و خارجی مطالبی بیان شد.
       وی همچنین اظهار داشت: در وهله اول عملیات خاکورزی و آماده سازی اصولی زمین، استفاده از ادوات و مکانیزاسیون مناسب برای کشت کلزا و تراکم مناسب بذر در هکتار ضروری است، استفاده از کودها به خصوص فسفر و پتاس و استفاده از کودهای گوگردی بمنظور کاهش ph خاک و افزایش راندمان جذب سایر عناصر غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است. استفاده از کودهای نیتروژن دار در چند مرحله در طول فصول زمستان و بهار، کودهای پتاسه در مراحل بعد از گلدهی بخصوص در مرحله خورجین دهی بصورت محلول پاشی و نیز محلول در آب آبیاری و استفاده از کودهای ریزمغذی به صورت محلول پاشی در طول دوران رشد رویشی از مسائل مهم تغذیه ای در کشت این مزرعه کلزا به شمار می رود.
    محسنی ادامه داد: از سایر عملیات مهم زمان داشت می توان به کاربرد به موقع علف کش ها، مبارزه به هنگام با آفات و بیماری ها به ویژه سمپاشی برعلیه آفات شته و سنک کلزا اشاره کرد.
    وی در پایان افزود: تلفیق تمامی سیستم های مدیریت زراعی می تواند تضمین کننده عملکردهای بسیار خوب در زمینه کلزا باشد و باتوجه به حمایت های سالهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی در قیمت گذاری محصول کلزا قطعا کاشت این محصول موجب درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان در مقایسه با کشت سایر محصولات زراعی، خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و عدم وابستگی به واردات خواهد بود.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان