تهیه کود کمپوست از بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی
تهیه کود کمپوست از بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی

پنجشنبه, 04 آذر,1400

تهیه کود کمپوست از بازیافت پسماندهای محصولات کشاورزی

   به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مقصود ضیاء چهره با اعلام این خبر افزود: با حضور کارشناس امور زنان روستایی شهرستان و جمعی از زنان عضو صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی کارگاه تهیه کمپوست خانگی در روستاهای  شهرستان های کوثر، مشگین و نمین به صورت مرتب و منظم در جال اجراست .
وی ادامه داد : یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایدار روستایی مدیریت پسماندها بوده که این مدیریت مستلزم ایجاد زیرساختهای لازم از جمله آماده سازی بستر فرهنگی ، اجتماعی و فراهم نمودن امکانات مالی و تجهیزات لازم می باشد
 مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اظهار داشت: طرح تولید کمپوست از زباله های خانگی از سری طرح های دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری است و در قالب طرح ملی تولید کمپوست خانگی برگزار می شود.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:  هدف از برگزاری این طرح، نحوه استفاده صحیح از زباله های خانگی و بقایای محصولات کشاورزی در مناطق روستایی می باشد. این طرح جهت بازیافت پسماندها و تبدیل آنها به کمپوست آموزش داده می شود و ضمن جلوگیری از مشکلات زیست محیطی بعنوان کود بیولوژیک در مزارع و باغات خصوصا در باغچه های سلامت خانگی قابل استفاده است.                                                        
مقصود ضیاء چهره افزود: تولیدکمپوست با توجه به امکانات موجود در روستاها توجیه فنی – اقتصادی و نیز سهولت اجرایی داشته و کمپوست نهایی در مزارع استفاده شده و ضمن آنکه تاثیر بسیار مثبتی بر خصوصیات شیمیایی فیزیکی خاک و نقش اصلاح کنندگی در خاک داشته بهداشت محیط روستاها و کاهش آلودگی را بهمراه خواهد داشت که خوشختانه با توجیه مردم به این امر مهم استفبال قابل توجهی از خود روستائیان و بهره برداران و تولید کنندگان به امر را شاهد بوده ایم .

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان