تشدید برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی
تشدید برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی

چهارشنبه, 08 بهمن,1399

تشدید برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی

رئیس کل دادگستری استان اردبیل :
تشدید برخورد با متخلفان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، ناصر عتباتی که در گردهمایی سالروز تاسیس امور اراضی کشور در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور معاونین ، دادستان انقلاب عمومی مرکز استان ، فرمانده نیروی انتظامی استان ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل و رئیس این سازمان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی مگر در موارد استثنایی غیرقانونی است و اجازه نمی‌دهیم که این اراضی که بستر تولید و تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، با ویلاسازی، خانه‌باغ سازی و ساخت و ساز غیرمجاز و شخصی تخریب شود.
وی با تاکید بر توجه به روش‌های نوین مراقبت از اراضی ملی به خصوص تامین بستر پایش الکترونیک، خواستار تقویت یگان حفاظت از منابع ملی و طبیعی شد و بیان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر استفاده کنیم.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به اهمیت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی و محیط زیست در تامین استقلال و امنیتی غذایی مردم گفت: با فناوری‌های نوین، ضمن حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب اراضی ملی، باید به سمت جهش تولید پیش برویم.
وی همچنین بر صیانت و حفاظت از اراضی ملی تاکید و بیان کرد: در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر حفاظت دقیق‌تر و سریع‌تر اراضی ملی، ضرری متوجه مردم و بیت‌المال نشده و نهاد قضایی نیز درگیر پرونده این موضوع نشود.
عتباتی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی اظهارکرد: مبنای قانونی برای برخورد در این زمینه کم نداریم ولی اساس کار باید بر فعالیت‌های توجیهی و پیشگیرانه متمرکز باشد.
وی با انتقاد از فعالیت خارج از موازین قانونی برخی تعاونی‌های مسکن ادارات در استان و خرید و فروش زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها با قصد تغییر کاربری گفت: منکر ضرورت حل مشکل مسکن کارکنان دولت نیستیم ولی این کار باید در بستر قانونی انجام شود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: فروش زمین و اراضی کشاورزی به شکل قطعه بندی شده در تعاونی‌های مسکن با ترسیم هدف تغییر کاربری در آینده، از مصادیق کلاهبرداری بوده و با کسانی که اقدام به این عمل کنند، برخورد خواهد شد.


وی همچنین گفت: ضرورت تامین مسکن کارکنان دولت نباید منجر به تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی کشور شود و جلوگیری از این امر، یکی از وظایف دستگاه قضایی در حفظ بیت‌المال و جلوگیری از تضییع حقوق عامه است.
عتباتی در ادامه با هشدار در خصوص غفلت احتمالی تغییر کاربری کشاورزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری اظهارکرد: باید دقت شود که در این امر، اراضی کشاورزی مرغوب فدای اجرای طرح‌ها نشود.
وی همچنین خواستار اعطای حقوق و اراضی مالکانه عشایر ساکن در محدوده اجرای طرح پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان شد و گفت: در این امر ضمن توجه بر ضرورت واگذاری اراضی بحق عشایر منطقه، باید دقت شود که زمین‌خواری اتفاق نیفتد و حقی از کسی پایمال نشود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل بر ضرورت اجرای طرح کاداستر و حدنگاری اراضی کشاورزی در سطح استان اردبیل تاکید کرد و افزود: با اجرای این طرح و تثبیت مالکیت مردم بر زمین های کشاورزی با اخذ سند تک برگی با محدوده دقیق، پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی استان نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.


فرمانده نیروی انتظامی اردبیل:
فرمانده نیروی انتظامی اردبیل سردار هوشنگ حسینی نیز در این گردهمایی  با اشاره به رسالت جهاد کشاورزی در تأمین امنیت غذایی که مهم‌ترین بستر و مهد تولید آن خاک زراعی بدون جایگزین است، افزود: تمام دستگاه‌های ذیربط باید برای حفاظت از اراضی کشاورزی تلاش کنند.نیروی انتظامی خود را سرباز دفاع از اراضی کشاورزی و باغی می داند و در هرکجا و در هرزمانی در انجام این رسالت کوتاهی نخواهد کرد
سردار حسینی ادامه داد: با تشکیل یگان حفاظت امور اراضی در استان مقابله با اقدامات غیرقانونی در این حوزه آغاز شده و با کارهای قابل تحسین دستگاه قضایی و تمامی دستگاه‌های مربوطه جلوگیری از تغییر کاربری غیرقانونی تشدید شده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل :
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل  دکتر ارژنگ عزیزی نیز ضمن تاکید  بر تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی ضرورت برخورد قاطعانه به فرصت طلبان به خاک زراعی و باغی را خواستار شد.
این مقام مسئول افزود: حفاظت از اراضی کشاورزی نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به واردات محصولات کشاورزی از بیگانگان دارد و به همین دلیل می بایست از منابع خدادادی آب و خاک نهایت حفاظت و پاسداری را بعمل آورد .
وی اضافه کرد : یکی ازمهمترین کارهایی که می توان در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی انجام داد عملیات پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی است  قطعا اگر بتوانیم با متخلفان به منابع زراعی و کشاورزی بموقع با تخریب  برخورد قانونی کنیم دیگر شاهد ازبین رفتن اراضی کشاورزی نخواهیم بود .
وی ادامه داد : اراضی کشاورزی و باغی امانتی در دست ماست  و می بایست با حفاظت و بهره برداری اصولی و صحیح از آن  زمینه های اشتغال و کارآفرینی را در این بخش بیش از پیش فراهم آوریم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مهندس خلیل نیکشاد:
رفع تداخل بیش از 37 هزارو 500 هکتاز از اراضی کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به مستندنگاری ۴۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان ه منظور جلوگیری از تداخل اراضی ملی با اراضی کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی رفع تداخل شده و از مرتع به زراعت برگشته است.
خلیل نیکشاد بیان کرد: در اجرا طرح کاداستر نیز بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل توسط ۶ پیمانکار در حال حدنگاری و صدور سند تک برگی است که تاکنون ۵۰ درصد از کار این طرح اجرا شده است.
وی بیان کرد: بیش از ۳۰ هزار هکتار از این اراضی نیز با تایید سازمان نقشه‌برداری کشور به مرحله صدور سند تک برگی رسیده و وزن بیشتر این اقدام در شهرستان پارس‌آباد منطقه مغان بوده است.

 

مدیر امور اراضی کشاورزی استان اردبیل مهندس یاور میرزایی :
صدور سند تک برگی برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل
مدیر امور اراضی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به آغاز اقدامات برای حدنگاری و اجرای طرح کاداستر برای اراضی زراعی این استان گفت: در مرحله نخست برای ۲۰۰ هزار هکتار از حدود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان اقدامات لازم برای حدنگاری و صدور سند تک برگی آغاز شده است.
میرزایی افزود: تاکنون برای ۳۰ هزار هکتار از این اراضی سند تک برگی صادر و اقدامات لازم نهایی شده و در سطح کشور شهرستان پارس‌آباد در شمال استان اردبیل بیشترین سهم را در اجرای این طرح و تایید نهایی پرونده حدنگاری اراضی کشاورزی داشته است.
وی بیان کرد: هماکنون اقدامات لازم برای حدنگاری ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در شهرستان‌های اردبیل، نیر و نمین نیز آغاز شده و آماده عقد قرارداد برای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی است.
مدیر امور اراضی استان اردبیل همچنین با اشاره به افزایش درآمد امور اراضی استان به ۲۲ میلیارد ریال در سال جاری گفت: امسال با اقدامات انجام شده، از تغییر کاربری غیرمجاز ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است.
وی همچنین نظارت بر واگذاری اراضی ملی واقع در پایاب سد خداآفرین را از دیگر اقدامات مدیریت امور اراضی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در مجموع ۳۷ هزار و ۶۴۸ هکتار از اراضی ناخالص ملی کشور در شمال استان برای اجرای این طرح اختصاص یافته که بیش از ۱۰ هزار هکتار آن جزو اراضی ملی بوده و در هیات واگذاری هفته نفره مصوب شده است.
میرزایی اضافه کرد: تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی از طریق واگذاری به بهره‌برداران به زیر کشت رفته و عملیات تولید محصولات کشاورزی در آن آغاز شده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل :
حجت الاسلام اکبر اکبری نیز در این همایش افزود: سیانت و پاسداری از اراضی کشاورزی یکی از مهترین رسالتهایی است که برعهده مسئولین و دست اندرکاران تولید قرار داده شده است . راضی کشاورزی، منابع طبیعی ارزشمند و تجدیدناپذیرند که کارکردهای مختلف اقتصادی و محیطزیستی دارند. تغییر کاربری هر هکتار زمین کشاورزی، به مفهوم وابستگی به واردات خارجی و تهدید امنیت غذایی است
این مقام مسئول درا دامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات گهربار مولای متقیان حضرت علی (ع) افزود: در روز قیامت یکی از سئولاتی که از آحاد مردم پرسیده خواهد شد این است که چه کاری در حفاظت از آب و خاک وزمین انجام داده اید .
این مقام مسئول همچنین افزود: سامانه هوشمند 131 امور اراضی خدمات ارزشمندی در راستای حفاظت از امور اراضی انجام داده است که بسیار حائز قدردانی است  باید به هر نحوی شده جلوی تخریب اراضی کشاورزی را بگیریم زیرا از اثرات تغییر کاربری و پوشش اراضی میتوان به کاهش تولیدات کشاورزی، تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن تنوع زیستی، تغییر اقلیمی و گرم شدن زمین و آلودگی آب، خاك و هوا اشاره کرد. شواهد حاکی از آن است که در کشور، بر خلاف اقدامات فراوان انجام شده، روند تغییر کاربری به طور مؤثر، کنترل نشده است.


دادستان انقلاب عمومی مرکز استان اردبیل دکتر سید عبدالله طباطبایی :
برخورد شدید با متخلفان تخریب اراضی کشاورزی
سید عبد الله طباطبایی رئیس دادستان عمومی و انقلاب  اسلامی مرکز استان اردبیل نیز  در این همایش افزود: صیانت و حفاظت از امور اراضی یکی از وظایف مهمی است که برعهده ما گذاشته شده است برای تشکیل یک سانتی متر مربع  خاک زراعی صدها سال زمان مورد نیاز است به همین دلیل است که تخریب اراضی کشاورزی بسیار خطرناک است و مدت زمان زیادی طول می کشد تا همین خاک مرده و تخریب شده به عرصه تولید باز گردد ما می بایست علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم باید در همان ابتدا جلوی تخریب اراضی کشاورزی را بگیریم نه اینکه پس از تخریب زمینی که مرده است و عملا ً از عرصه تولید جذف شده است برای پرونده قضایی تشکیل بدهیم .
این مقام مسئول اضافه کرد : دفاع از خاک زراعی و کشاورزی دفاع از آبرو و ناموس است  وقطعا با متخلفان در این عرصه بشدت برخورد خواهدشد و اجازه سود جویی به دلالال و سودجویان داده نخواهد شد .
در این آیین که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور برگزار شداز رئیس کل دادگستری استان ، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان ، فرمانده نیروی انتظامی استان ، رئیس دادگاههای عمومی و انقلاب استان ، رئیس دادگاه کیفری یک استان و معاون منابع انسانی دادگستری استان ، رئیس اداره پیشگیری قضایی از وقوع جرم دادگستری و مسئول دبیر خانه شورای حفظ بیت المال ، فرماندار شهرستان نمین ، دادستان شهرستان نمین ، مدیر امور اراضی استان ، فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین و مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اهداء لوح سپاس قدردانی بعمل آمد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان