ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل افتتاح شد
ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل افتتاح شد

شنبه, 05 تیر,1400

ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل افتتاح شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی  ورئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی :
ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل افتتاح شد
اردبیل- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کیفیت تولید سیب‌زمینی در کشور و استان اردبیل بالاتر از میانگین جهانی است و به هیچ وجه در این زمینه مشکلی نداریم.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل   دکتر کامبیز بازرگان  با سفر به استان اردبیل به همراه دکتر سید باقرمحمودی قائم مقام معاونت  و دکتر کودرز نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور با حضور مهندس بهنام جو استاندار اردبیل ، مهندس نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در آئیین افتتاحیه ایستگاه تحقیقات ملی سیب زمینی کشور شرکت کرده بود ،  با اعلام این خبر افزود:  ما متولی بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستیم و تلاشمان بر این است تا چالش‌های پیش روی تولید و همچنین کشاورزان و زارعان را به دقت رصد کرده و به نوعی در صدد رفع این مشکلات و نارسایی‌ها باشیم.
وی تصریح کرد: این سازمان با ۲۰ مؤسسه، پژوهشکده و مرکز فنی و ۳۴ مرکز تحقیقات کشاورزی در استان‌ها فعالیت می‌کند که در این راستا اولین ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی نیز در استان اردبیل راه‌اندازی شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در همه استان‌ها با ۳۴۰ ایستگاه تحقیقات کشاورزی در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا دستاوردهای علمی و تحقیقاتی را در خدمت کشاورزان قرار دهیم که در این باب متناسب با شعار سال سعی بر پشتیبانی از تولید و رفع موانع است.
بازرگان مهمترین اهداف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را کمک به کاربردی کردن و افزایش توانمندی بهره‌برداران و فعالان این بخش اعلام کرد و افزود: در قالب اجرای طرح یاوران تولید و نظام نوین ترویج و آموزش کشاورزی سعی بر این است تا بهترین خروجی را در تولید محصولات کیفی در بخش کشاورزی شاهد باشیم تا در شرایط کرونایی نیز امکان بهره‌گیری از خدمات متنوع فراهم آید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سعی و تلاشمان بر این است تا اردبیل را که قطب تولید محصولات کشاورزی و همچنین توانمند در بخش تولید محصولات دیمی و آبی است، به شرایط ایده‌آل در صادرات محصولات متنوع با برند خاص برسانیم که در این زمینه در بخش سیب‌زمینی با راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات ملی تلاش خواهد شد تا در تولید و فرآوری سیب‌زمینی بهترین نتایج تحقیقات و پژوهش در اختیار زارعین قرار گیرد.
بازرگان اضافه کرد: با فعال شدن این ایستگاه که به صورت ملی خدمات ارائه خواهد کرد، سعی بر این است تا زیرساخت‌های پژوهشی و آزمایشگاهی نیز به شکل کامل و جامع فراهم آید تا خروجی آن را در مزرعه و تنوع کشت با کیفیت به زارعین شاهد باشیم.
معاون وزیر بیان کرد: ما به خواست کشاورزان و پاسخگویی به مطالبات آنها این مرکز را راه‌اندازی کردیم تا اثر کار را در مزرعه و تولید ارقام جدید کشاورزان شاهد باشیم که قطعاً در این زمینه کار بر محور دانش فنی و علوم و فنون جدید به انجام می‌رسد.
وی اهمیت تقویت زنجیره تولید در بخش کشاورزی را یادآور شد و اظهار کرد: ضرورت دارد در این راستا در کنار توجه به تولید و نیاز بازار و زنجیره منسجم شکل گرفته مسئله به‌زراعی، کیفیت تولید و صادرات سیب‌زمینی مورد توجه قرار گیرد چرا که کیفیت تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل نه تنها پایین‌تر از سایر کشورها نیست بلکه از لحاظ استاندارد وضعیتی به مراتب بالاتر دارد.
ایستگاه تحقیقات ملی سیب‌زمینی در اردبیل افتتاح شد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به پتانسیل‌های بالای کشاورزی و سیب‌زمینی در استان اردبیل، ‌ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در این استان تأسیس شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : کامبیز بازرگان بعدازظهر امروز در آیین افتتاح ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل، اظهار کرد: استان اردبیل به‌عنوان قطب کشاورزی دیمی و آبی کشور محسوب شده و یکی‌ از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کشور است.
 وی افزود: با توجه به پتانسیل‌های بالای کشاورزی و سیب‌زمینی در استان، ‌ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در اردبیل تأسیس شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ موسسه و آموزشگاه و ۳۴ مرکز آموزش کشاورزی و ۳۴۰ ایستگاه کشاورزی در سطح کشور فعال است و کلیه دانش به دست آمده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
بازرگان بیان کرد: کشورمان ظرفیت بسیار خوبی در صادرات سیب‌زمینی دارد که این ظرفیت موجود نیازمند توجه ویژه و تقویت است و بر همین اساس با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تعاملاتی انجام شده و وام‌های کم‌‌بهره و تسهیلاتی در اختیار خواهیم گذاشت.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ادامه داد: در حوزه سیب‌زمینی باید اقدامات مهم و جدی انجام شود تا شاهد کمبود و یا کشت و برداشت بیش از حد نیاز نباشیم؛ در حال حاضر کیفیت تولیدات سیب زمینی در سطح کشور از شرایط خوبی‌ برخوردار است و در تلاش هستیم با اقدامات علمی و پژوهشی، کیفیت تولیدات سیب زمینی را افزایش دهیم.
دانش نوین تحقیقاتی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، دانش‌های نوین حاصل از تحقیقات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
بازرگان اظهار کرد: در حوزه بذر گندم و جو خودکفا هستیم و در حوزه بذر ذرت و کلزا شرایط تحریمی وجود ندارد و وارداتی به لحاظ دریافت ژن‌های گوناگون بذر‌ها انجام می‌شود و برای این محصولات امکان‌ تولید بذر در داخل کشور وجود دارد.
وی بیان داشت: در حال حاضر فقط در حوزه بذر سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای  مشکلاتی وجود دارد که باعث واردات بذر این محصولات شده است و در طول سال گذشته اقداماتی در راستای خودکفایی مانند کشت چندین نوع بذر خیار و گوجه صورت گرفته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا مدتی قبل به‌دلیل اینکه ارز ارزان‌قیمتی برای واردات بذر سبزیجات و صیفی‌جات گلخانه‌ای اختصاص داشت، واردات داشتیم ولی در حال حاضر ارز یارانه‌ای این حوزه قطع شده است که خودکفایی در این بخش سرعت گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵ خودکفایی بذر این حوزه به ۶۰ درصد خواهد رسید.
۳۹۴ مرکز و ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی در کشور فعال است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۲۰ موسسه و آموزشگاه، ۳۴ مرکز آموزش و ۳۴۰ ایستگاه کشاورزی در کشور فعال است و دانش تولیدی آنها در آنها اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.
کامبیز بازرگان در آئین افتتاح اولین ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل افزود: کشورمان ظرفیت بسیار خوبی در صادرات سیب‌زمینی دارد که این ظرفیت  نیازمند توجه ویژه و تقویت است و بر همین اساس با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تعاملاتی انجام شده و وام‌های کم‌بهره و تسهیلاتی در اختیار کشاورزان قرار  خواهیم داد.
وی اهمیت زنجیره تولید و پاسخگویی به نیازهای بازار را متناسب با تنوع تولید محصولات کشاورزی یادآور شد و اضافه کرد: در کنار هدفمندی تولید و توجه به صادرات و موضوع به‌زارعی و ارتقا کیفیت تولید، سعی بر این است تا سال به سال بر آموزش و توانمندی کشاورزان افزوده شود.
بازرگان استان‌های اردبیل و همدان را دارای جایگاه ممتاز در تولید سیب‌زمینی اعلام کرد و افزود: یک پنجم سطح زیر کشت و تولید سیب‌زمینی کشور در استان اردبیل است و در سال زراعی گذشته بیش از ۲۱ هزار و ۱۷۴ هکتار از اراضی این استان به کشت سیب‌زمینی اختصاص یافته بود که میزان تولید بیش از ۸۳۲ هزار تن بوده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اردبیل قطب مهم تولید محصولات کشاورزی بویژه تولید سیب زمینی در کشور است و با توجه به استعداد و ظرفیت بالای در این زمینه  ‌ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی کشور در این استان تأسیس شد.
وی گفت:  این ایستگاه تحقیقاتی بنا به خواست کشاورزان راه‌اندازی شده تا همه سیب‌زمینی‌کاران کشور از نتایج آن استفاده کرده و  با سرعت عمل بیشتر نتایج تحقیقات و بررسی‌ها در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی کیفیت تولید سیب‌زمینی استان اردبیل را  بالاتر از میانگین جهانی و تولید کشورهای مختلف اعلام کرد و گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها رویکرد اصلی توجه به  دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است تا زمینه کاربردی و استفاده بهره‌برداران  از شرایط به وجود آمده فراهم شود.
وی متوسط عملکرد تولید سیب‌زمینی  در این استان  را ۴۰ تن در هکتار اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت محصول استراتژیک در کشور و استان اردبیل راه‌اندازی ایستگاه تحقیقات سیب‌زمینی یکی از ضرورت‌ها بوده است.
براساس برآوردها نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد آن به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.
استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهم‌ترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود.
سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.
سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.
رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور افزود: بهره‌وری و عملکرد تولید محصولات کشاورزی عمدتا وابسته به نوع بذر است و بهتر است در تولید و معرفی بذر با کیفیت تلاش مؤثری انجام شود که قطعا ایستگاه تحقیقاتی اردبیل نیز تلاش خواهد کرد تا بذر مناسب با اقلیم کشورمان در تولید سیب‌زمینی ارائه و کشاورزان راغب به استفاده آن باشند.
گودرز نجفیان اظهار کرد: در قالب شبکه تحقیقات بخش کشاورزی راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در استان اردبیل یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی است که به رغم کوچک‌سازی فعالیت‌ها در این بخش سعی شد تا به درخواست کشاورزان منطقه این ایستگاه برای ارائه خدمات به سایر استان‌ها راه‌اندازی شود.
وی فعالیت ۹۰ ساله سازمان تحقیقات و مؤسسه اصلاح بذر و نهال را یادآور شد و تصریح کرد: بعد از فراز و نشیب مختلف و همراهی دانشکده‌های کشاورزی و همچنین تولید ارقام بومی و اصلاح شده در انواع محصولات کشاورزی ما امروز با رویکردی جدید این مؤسسه را مدیریت می‌کنیم و سعی و تلاشمان بر این است تا از ظرفیت استان‌ها به ویژه مؤسسه تحقیقاتی مغان در تنوع‌بخشی به تولیدات و ارائه یافته‌های جدید به کشاورزان استفاده کنیم.
رئیس مؤسسه اصلاح تهیه نهال و بذر کشور گفت: در اغلب محصولات اساسی که تأمین‌کننده امنیت غذایی هستند نظیر غلات، حبوبات، سبزی و صیفی و همچنین سیب‌زمینی، گوجه و پیاز سعی بر این است تا با جمع‌آوری نمونه‌هایی بانک ژن به میزان ۷۰ هزار نمونه گردآوری شده و مورد صیانت قرار گیرد.
تا رقم ۱۲۰ میلیون دلار واردات بذر داریم

نجفیان تنوع خیره‌کننده محصولات تولید شده در سطح کشور در حوزه صیفی و سبزی و ضرورت خودکفایی در تولید بذر این محصولات را یادآور شد و افزود: در کنار معرفی ارقام جدید و توجه به بهنژادی سعی بر این است تا زنجیره تولید به نحوی رقم بخورد تا مردم در سر سفره خود نتیجه این کارهای تحقیقی و پژوهشی را در تولید کیفی و کمی محصولات بخش کشاورزی شاهد باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در دنیا بیش از ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی حوزه بذر و عرصه رقابت در این محصول است که به نظر می‌رسد تا ۹۰ میلیارد دلار نیز این گردش مالی قابل افزایش است.
نجفیان تلاش کمپانی‌های متعدد در سطح جهان را برای رقابت در تولید محصولات متنوع بذر به ویژه سبزی و صیفی یادآور شد و اضافه کرد: هر چند ما امروز تا رقم ۱۲۰ میلیون دلار واردات بذر داریم ولی اگر فعالیت مراکز تحقیقاتی در کشور نبود این ظرفیت واردات تا یک میلیارد دلار نیز افزایش پیدا می‌کرد.
ضرورت کشت و زرع با الگوهای جدید و روش‌های نوین آبیاری

وی خودکفایی کشورمان را در جلوگیری از واردات بذر چغندر قند و برخی از ارقام دانه‌های روغنی یادآور شد و بیان کرد: سعی بر این است تا با تأمین امنیت غذایی کشاورزان در این جبهه بتوانند فعالیت مناسب و مثمری را انجام دهند.
نجفیان در ادامه به کمبود منابع آب و تداوم خشکسالی‌ها در سطح ملی و استانی اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی باید قطره قطره آب مورد توجه قرار گیرد تا بیش از هر زمان دیگر کشت و زرع را با الگوهای جدید و روش‌های نوین آبیاری شاهد باشیم.
حسین کربلایی اظهار کرد: از سال‌های گذشته شاهد فعالیت واحد تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل بودیم که بالاخره با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و به عنوان مصوبه سفر سال گذشته وزیر جهاد کشاورزی به استان اردبیل قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در این استان راه‌اندازی شود.
وی تصریح کرد: این ایستگاه تحقیقاتی در یک ساختمان مستقل و مزرعه تحقیقات در سطح ۱۰ هکتار راه‌اندازی شده تا خدمات مناسب و علمی به کشاورزان و تولیدکنندگان در این عرصه داده شود.
بخشی از تولیدات سیب‌زمینی دشت اردبیل به فصل پاییز منتقل شده تا نیاز آبی کمتری را داشته باشند
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در سال‌های اخیر همواره در کنار همدان، جز استان‌های ممتاز در تولید سیب‌زمینی بوده و ما حتی بخشی از تولیدات سیب‌زمینی دشت اردبیل را به فصل پاییز منتقل کردیم تا نیاز آبی کمتری را داشته باشند.
کربلایی به اجرای پروژه‌های متعدد تحقیقاتی در این مجموعه اشاره کرد و افزود: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و در قالب ترویج و آموزش سعی بر این بوده تا کشاورزان بیشترین ثمره را از تحقیقات، پژوهش و کارهای علمی ببرند به گونه‌ای که تقویت این روند ۳۳۰ میلیون تومان عایدات برای کشاورزان به همراه داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: نتیجه هر کار تحقیقی و پژوهشی دو میلیون دلار صرفه‌جویی و ایجاد اشتغال برای ۱۴۲ نفر را به همراه دارد که در پنج سال اخیر بیش از ۳۵ دانش فنی به بخش خصوصی واگذار شده است.
متوسط تولید سیب زمینی در استان اردبیل در ۲۱ هزار هکتار اراضی بیش از ۴۰ تن است
کربلایی اضافه کرد: ما در بخش کنترل کیفی محصولات کشاورزی ۱۳ هزار هکتار فعالیت مطلوبی را در این حوزه شاهد بودیم به طوری که بیش از ۳۴ هزار تن محصولات متنوع اعم از غلات دانه ‌ریز و دانه درشت استحصال شده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه کشت ۱۹ میلیون هکتار تولید سیب‌زمینی در دنیا با تولید ۳۷۷ میلیون تن اتفاق افتاده، متوسط عملکرد تولید سیب‌زمینی در دنیا ۲۰ تن و در کشورمان ۳۶ تن است که این متوسط تولید در استان اردبیل در ۲۱ هزار هکتار اراضی کشت سیب‌زمینی بیش از ۴۰ تن می‌باشد.
کربلایی در ادامه به تغییرات اقلیمی و بحران آب و خشکسالی‌های مداوم اشاره کرد و گفت: ما بر اساس این شرایط طرح‌های تحقیقاتی را هم اکنون در این مراکز انجام می‌دهیم و امیدواریم شاهد افزایش بهره‌وری و تولید ارقام متنوع در بخش زراعی باشیم.
وی به معرفی هفت رقم بذر سیب‌زمینی از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: این ارقام شامل ساوالان، خاوران، جاوید، آتوسا، آنوشا، رونا و تکتاست که برای کشت و زرع به کشاورزان معرفی شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در پایان افزایش اثربخشی کارهای تحقیقاتی در مزارع و بهبود تولید و همچنین تأمین امنیت غذایی و بهبود معیشت مردم را یادآور شد و تصریح کرد: قطعا بر اساس چشم‌ انداز تعریف شده می‌توان به اهداف مورد نظر در این بخش دست یافت.
در ادامه استاندار اردبیل مهندس اکبر بهنام جو نیز افزود:  نباید در استفاده و بهره‌برداری از یافته‌ها و تحقیقات حوزه کشاورزی از ارتباط با عرصه جهانی و بین‌المللی غفلت کرده و یا این امر را نادیده بگیریم.
اکبر بهنام‌جو بعد از ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خوشحال هستیم که بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری به عنوان یک مطالبه اصلی کشاورزان استان اردبیل به ویژه دشت حاصلخیز اردبیل شاهد راه‌اندازی این مرکز تحقیقات در سطح ملی هستیم تا استان‌هایی نظیر همدان و اصفهان نیز از این تحقیقات و پژوهش‌ها بهره‌برداری کنند.
وی تصریح کرد: بالاترین خروجی و نتیجه فعالیت چنین مراکزی باید در بهره‌وری بیشتر و خوداتکایی تولید محصولات استراتژیک باشد تا سود و عایدات آن نصیب کشاورزان شود.
استاندار اردبیل گفت: ما در حوزه تحقیقات و پژوهش باید از آخرین یافته‌های علمی و دانش روز دنیا استفاده کنیم تا دیگر مجبور به دوباره کاری در این چرخه نباشیم و با استفاده از نتایج به دست آمده در تحقیقات جهانی بتوانیم در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را شاهد باشیم.
بهنام‌جو به تولید بیش از ۷۵۰ هزار تن محصول سیب‌زمینی در این استان اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ هزار تن از این محصول به صورت خام صادر می‌شود که ضروری است با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود که هدف‌گذاری نهایی در این بخش ایجاد ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
وی از احداث ۴۰ هزار تن انبار فنی برای نگهداری سیب‌زمینی و همچنین مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه صنایع تبدیلی خبر داد و خاطر نشان کرد: خود کشاورزان نیز می‌توانند در این زمینه به شکل تعاونی ورود پیدا کنند تا با جلوگیری از خام‌فروشی زمینه تولید ثروت برای خود کشاورزان و زارعان فراهم آید که در آخر امسال ظرفیت ایجاد شده در این بخش تا ۴۰۰ هزار تن ارتقا خواهد یافت.
بهنام‌جو در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: باید کشاورز ما بیشترین بهره و ثمره را از تولید و عرضه محصولات به بازار ببرد و با جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌گران زمینه ارتقا معیشت کشاورزان و تولیدکنندگان به خوبی فراهم آید.
وی ارتباط خوب و مؤثر با یافته‌های علمی جهانی را با تلاش و همکاری این مرکز و کم کردن هزینه‌ها یادآور شد و بیان کرد: تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا این ایستگاه ملی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مدرن بتواند خروجی مثبت در ارتقا تولید و افزایش سرمایه‌های کشاورزان به همراه داشته باشد.
بهنام‌جو اظهار کرد: در این پروسه آنچه که مهم است بهره‌مندی کشاورزان از بالاترین ارزش افزوده و سود معقولی است که از قبل تولید این محصول نصیب آنها خواهد شد و در این پروسه تمام سعی و تلاش ما بر تقویت نهاد تولید و توسعه صنایع فرآوری است.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: هر چند ما قصد خودکفایی در تولید همه محصولات کشاورزی را نداریم اما در سایه راه‌اندازی چنین مراکزی باید دانش و علم روز به کشاورز منتقل شود تا با در نظر گرفتن بهترین و بیشترین منافع کشاورزان به سمت رعایت الگوی کشت مناسب حرکت کنند.
بهنام‌جو گفت: زمانی کشاورزان از فعالیت چنین مراکزی لذت خواهند برد که خروجی و نتیجه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به افزایش تولید و ثروت کشاورزان منجر شود که در این زمینه تمام تلاش ما در کنار هدف‌گذاری درست حمایت از بخش کشاورزی و زارعین است.
وی در مورد راه‌اندازی مرکز آزمایشگاهی این ایستگاه تحقیقات ملی نیز افزود: در کنار کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات ما نیز در استان تلاش خواهیم کرد تا اعتبار لازم برای راه‌اندازی مرکز مجهز آزمایشگاهی را تأمین کنیم تا با خرید جدیدترین تکنولوژی‌ها و استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد این مرکز بتواند خروجی شایسته‌ای را داشته باشد.
بهنام‌جو در ادامه استان اردبیل را با ظرفیت ممتاز بخش کشاورزی یکی از استان‌های پیشرو در توسعه و تحول این بخش یاد کرد و ادامه داد: بزرگترین پروژه پایاب سد خدا آفرین بعد از پیروزی انقلاب در این استان در حال اجراست که ۹۲ درصد پروژه اجرایی شده و کشاورزان از ۱۵ هزار هکتار اراضی آبی بهره‌مند هستند.
استاندار اردبیل سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت را در این پایاب یادآور شد و خاطر نشان کرد: فعالیت‌های بی‌نظیری را در توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای شاهد هستیم به گونه‌ای که ۳۵۰ هکتار گلخانه در سال‌های اخیر در استان اردبیل راه‌اندازی شده است.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان