اقتدار و امنیت هر کشوری در گرو امنیت غذایی است.
اقتدار و امنیت هر کشوری در گرو امنیت غذایی است.

شنبه, 21 اسفند,1400

اقتدار و امنیت هر کشوری در گرو امنیت غذایی است.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان اردبيل، کریم احمدی که در جلسه تودیع و معارفه سرپرست جدید مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سخن می گفت با اشاره به نقش کلیدی مراکز تحقیقات بخش کشاورزی در رونق اقتصادی کشورافزود: اقتدار و امنیت هر کشوری در گرو امنیت غذایی است . تولید پایدار در گرو تولید ارقام پر محصول وسازگار با شرایط آب و هوایی منطقه ای و کشوری نقش کلیدی در شکوفایی بخش کشاورزی دارد که در سایه زحمات شبانه روزی محققین و پژوهشگران مراکز تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی محقق می شود .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: کلیه طرحهای تحقیقاتی که در کشور صورت می گیرد مشتری محور و کاربردی است که نتایج این تحقیقات در نهایت منجر به افزایش میزان تولید انواع محصولات کشاورزی در واحد سطح با آب بری کم می شود .
احمدی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد پیش بینی دانشمندان و دست اندرکاران تولید حکایت از آن دارد که در سال 2050 میلادی میزان جمعیت کشور به 108 میلیون نفر افزایش خواهد یافت که برای تامین مایحتاج غذایی این جمعیت می بایست میزان تولید محصولات کشاورزی به 180 میلیون تن افزایش یابد تا بتواند غذای مورد نیاز این جمعیت را تامین کند ولی برآورد کارشناسان حکایت از آن دارد که میزان آب قابل دسترسی برای کشاورزی  در این مقطع تنها 65 میلیارد متر مکعب می باشد که این میزان آب تنها توان تولید 50 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را دارد حال تنها راهکار باقی مانده برای تامین مایجتاج غذایی کشور متوصل شدن به محقیقن و پژوهشگران بخش کشاورزی است که بتوانند با معرفی ارقام پر محصول با آب بری کم میزان مورد نیاز محصولات کشاورزی را تولید نمایند .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: خانواده تحقیقات کشاورزی در طی 40 سال گذشته خدمات بسیار درخشانی را به بخش کشاورزی کشور انجام داده است که از جمله آن می توان به تولید بیش از 116 رقم از انواع محصولات زراعی و باغی اشاره کرد .
وی ادامه داد : 99 درصد از تولید بذر گندم و جو که به عنوان محصولات استراتژیک و مهم کشوری تلقی می شوند توسط مراکز تحقیقاتی تولید و تکثیر و در اختیار زارعین قرار می گیرد .
وی با اشاره به واقع شدن ایران در منطقه نیمه خشک دنیا و دست و پنجه نرم کردن با مشکل کم آبی اظهار کرد: به طور حتم بخش تحقیقات و آموزش در کشاورزی ایران با توجه به شرایط موجود این کشور نیازمند توجه و سرمایه گذاری ویژه است.
در ادامه مهندس خلیل نیکشادرئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به خدمات ارزشمند مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در رونق بخش کشاورزی و دامپروری استان افزود: یکی از مهمترین فعالیت های صورت گرفته در بخش تحقیقات در طی سالهای گذشته راه اندازی ایستگاه تحقیقات تک محصولی سیب زمینی در استان است که می تواند نقش کلیدی در تولید ارقام پرمحصول و کم آب بر درا ستان داشته ابشد . در سایه زحمات شبانه روزی محققین استان 5 رقم پر محصول سیب زمینی معرفی ودر دسترس کشاورزان قرار گرفته است و در معرفی ارقام دانه ریز و بخصوص دانه های روغنی فعالیت های شاخصی صورت گرفته است .
وی افزود: امروز کشاورزی بدون علم حرفی برای گفتن ندارد و اگر قرار باشد توسعه پایدار و امنیت غذایی محقق شود باید بتوانیم به روز باشیم و توانایی انتقال یافته‌ها و دانش فنی را داشته باشیم.
وی با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی صورت گرفته در خصوص معرفی ارقام محصولات زارعی گفت : دو رقم جدید سیب زمینی در تراز ملی توسط مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شده است به با دراختیارقرار دادن این ارقام به زارعین و تولید انبوه آن در شرایط زارعین قطعا تحول مهمی در افزایش میزان عملکرد سیب زمینی در واحد سطح را در استان شاهد خواهیم بود .
نیک شاد افزود: اردبیل در کشور ویترین تولید بذر محصولات زارعی است که از پتانسیل  بالایی برخوردار است که از جمله فعالیت های شاخص این سازمان با بخش خصوصی در برنامه تولید بذور دانه ریز گندم و جو درمیزان بیش از 35 هزار تن ؛ در سویا 1500 تن و تولید بذور انواع بذور چغندر قند بیش از 80 درصد و در تولید بذر مورد نیاز کشور در محصول سورگوم 100 درصد و همچنین تولید تقریبی 5 هزار تن در سایر بذور مورد نیاز در راستای تامین بخش عمده ای ازنیاز کشور به بذور مختلف نام برد که در سایه زحمات محققین و دست اندرکاران فعالیت های پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی محقق شده است .
در ادامه حجت الاسلام اکبر اکبر مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی نیز افزود: خدمات علمی وفنی محققین و دست اندرکارن فعالیت های پژوهشی بر هیچ کس پوشیده نیست . محققین و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی استان توانستند در طی سالهای گذشته خدمات ارزشمندی را در معرفی ارقام پرمحصول و کم آب بر داشته باشند که از هر لحاض شرایط سازگاری با آب و هوایی استان را دارند این ارقا م با آب کمتر بیشترین محصول را تولید می کنند و نقش کلیدی در افزایش در آمد سالانه خانوارهای روستایی دارند .
لازم به توضیح است که در پایان این مراسم ضمن تقدیر و قدردانی از زحمات دکترحسین کربلایی خیاوی رئیس اسبق که به درجه بازنشستگی نائل شد ،  دکترکمال شهبازی به عنوان سرپرست  مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبییعی منصوب ومعرفی شد .

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان