آغاز برداشت عدس با پیش بینی تولید بیش از 1300 تن
آغاز برداشت عدس با پیش بینی تولید بیش از 1300 تن

دوشنبه, 21 تیر,1400

آغاز برداشت عدس با پیش بینی تولید بیش از 1300 تن

    به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود: در سال زراعی 1400-99 سطح زیر کشت عدس در این شهرستان 1900 هکتار بوده و در حال حاضر برداشت آن از سطح شهرستان شروع شده است.
    مدیر جهاد کشاورزی نمین اضافه کرد: به رغم حادث شدن تنش‌های رطوبی و عدم بارندگی بموقع در اوایل بهار امسال به لحاظ رعایت اصول به زراعی و خاک ورزی حفاظتی پیش بینی می شود بالغ بر 1300 تن عدس با متوسط عملکرد بیش از650 کیلوگرم در هکتار در شهرستان نمین تولید و به بازار مصرف عرضه گردد.
    محسنی ادامه داد: با بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی کشت عدس با محدودیت‌هایی مواجه شده است و کشاورزان عزیز در کشت آن نیز باید متوجه ارقامی باشند که در برابر کم‌آبی نسبتا مقاوم باشند.
    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین با بیان اینکه ۱۰۰ درصد برداشت عدس در این شهرستان به ‌صورت دستی است و بانوان نقش مهمی در برداشت آن ایفا می‌کنند افزود: در شرایط فعلی با توجه به کوتاهی ارتفاع بوته ارقام محلی یا بومی، امکان برداشت مکانیزه وجود ندارد و برداشت سنتی عدس در این منطقه، موجب می‌شود تا تولید آن اقتصادی نشده و قیمت تمام شده آن افزایش یابد.
    محسنی تصریح کرد: به دلیل عدم استفاده از سموم در تولید عدس در شهرستان و با توجه به رعایت اصول مدیریتی آن در تناوب با گندم، عدس می تواند یکی از محصولات سالم این شهرستان محسوب گردد.همچنین ایشان بر اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: بسته بندی و برند سازی محصولات رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت و باید گام های موثری در این حوزه برداشته شود.
    وی در پایان افزود: عدس در مقایسه با حبوبات دیگر حاوی بیشترین میزان آهن است و همچنین منبع فوق‌العاده فسفر، منگنز و مس محسوب می‌شود.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان