کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : 90 درصد کارایی زنبور عسل مربوط به گرده افشانی است
کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : 90 درصد کارایی زنبور عسل مربوط به گرده افشانی است

شنبه, 07 اردیبهشت,1398

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : 90 درصد کارایی زنبور عسل مربوط به گرده افشانی است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل دهقان باقری با اعلام این خبر افزود: در حالی که بیشتر افراد فکر می کنند مهمترین کار زنبورعسل تولید عسل و سایر محصولات مثل گرده گل و ژل رویال  می باشد اما اینگونه نیست در واقع 90 درصد کارایی زنبورعسل مربوط به گرده افشانی می باشد.
   
 وی افزود:گرده افشانی در گیاهان و درختان به روش های مختلفی انجام می شود که گرده افشانی به وسیله حشرات و مخصوصا زنبورعسل مهمترین روش تلقیح گیاهان می باشد.زنبورعسل در هر پروازش به بیرون کندو در جستجوی شهد و یا گرده گل از گل های زیادی بازدید می کند. گرده گل که در واقع اسپرم گیاهان هستند به پرزهای بدن زنبور می چسبند و یا زنبور خودش آنها را جمع آوری می کند و در بازدیدش از گل های دیگر گرده های گل باعث باروری آن گل می شوند.
باقری ادامه داد :در بسیاری از درختان میوه مثل سیب یا گیلاس و ... 90 درصد کار گرده افشانی و بارورسازی را زنبورعسل انجام می دهد. گرده افشانی درختی مثل بادام هم به صورت 100 درصد توسط زنبورعسل انجام می شود. گیاهان و درختانی هم که توانایی خودگرده افشانی را دارند اگر زنبورعسل این کار را برایشان انجام دهد کیفیت و کمیت محصولشان چندبرابر خواهد شد.
وی تصریح کرد :اگر زنبورعسل نباشد میزان کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی به شدت کاهش می یابد و طبق نظر کارشناسان محصولات کشاورزی به 25 درصد کاهش می یابند یعنی زنبورعسل نقش مستقیم در تولید 75 درصد محصولات کشاورزی مورداستفاده انسان را دارد.
باقری اظهار داشت : متاسفانه در کشور ما در فصل کوچ دادن زنبورهای عسل بسیاری از باغ داران مانع از گذاشتن کندوها درون باغشان می شوند وبسیاری حتی طلب کرایه زمین می کنند وبدتر از همه با سمپاشی بی موقع و غیراصولی زنبورهای عسل را قتل عام می کنند. غافل از اینکه 90 درصد سود زنبورهای عسل به محصولات آنها برمیگردد. در کشورهای توسعه یافته یک هماهنگی سازمان یافته بین کشاورزان و باغداران و زنبورداران وجود دارد که هم باعث رضایت کشاورز و هم باعث رضایت زنبوردار می شود.

وی بیان داشت :بدون زنبورعسل و دیگر حشراتی که گرده افشانی را انجام می دهند گیاهان و درختانی که برای گرده افشانی به این حشرات وابسته اند نابود خواهند شد و انسان ها منبع غذا و اکسیژن خود را از دست می دهند و به قول دانشمندان انسان فقط 8 سال بدون زنبورعسل زنده خواهد ماند.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
4/2/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان