کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : خیزحمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان برای تامین بذر سیب زمینی کاران
کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  :   خیزحمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان برای تامین بذر سیب زمینی کاران

شنبه, 29 تیر,1398

کارشناس مسئول زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : خیزحمایتی سازمان جهاد کشاورزی استان برای تامین بذر سیب زمینی کاران

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، غفور آقایی با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل یکی از مناطق مهم کشوری در تولید سیب زمینی خوراکی محسوب می شود محصولات تولیدی این استان علاوه بر تامین نیاز داخلی به بسیاری از استان های کشور و همچنین کشورهای همسایه صادر می شود . سیب زمینی تولیدی این استان از لحاظ کیفیت و خوش خوراکی و تولید جزورتبه برتر کشوری را داراست که خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که در کشور به عنوان ویترین تولید بذر انواع محصولات کشاورزی مطرح است اخیرا ً با برنامه ریزی های اساسی با توزیع بذر مینی تیوبر به 56 نفر سیب زمینی کار خیز بسیار مناسبی در راستای تولید بذر سالم سیب زمینی در استان برداشته است تا با این روش از ورود بذور آلوده سیب زمینی به استان جلوگیری شود .
آقایی در ادامه سخنان خود افزود: در استان اردبیل سه سایت مهم تولید بذر مینی تیوبر و یا بذر اولیه سیب زمینی فعال می باشد که این سه سایت سالانه یک میلیون و پانصد هزار عدد بذر در سال تولید می کنند .
این کارشناس در ادامه سخنان خود افزود: کشت بذور اولیه سیب زمینی در مزارع ایزوله و در شرایط طبیعی کشت شده تا با تولید انبوه زیر نظر متخصصین در بین بهره برداران توزیع شود .
وی افزود : در سال زراعی گذشته بیش از 800 تن بذر الیت در بین زارعین توزیع شده است که از این میزان 32هزار تن بذر الیت و گواهی شده تولید خواهد شد که به این روش در سالهای آتی قادر خواهیم بود به این روش 50 درصد بذر مورد نیاز سیب زمینی برا کاشت در داخل مزارع استان را تامین نمائیم .
در ادامه محمد گرانمایه کارشناس حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل نیز افزود: دشت اردبیل یکی از دشتهای مهم کشوری برای تولید انواع محصولات کشاورزی و بالاخص محصول مهم سیب زمینی می باشد . بذری که در استان تولید می شود از لحاظ کیفی وفنی جزو بذورمرغوب کشوری محسوب می شود . هسته اولیه بذری که در این استان تولید می شود از لحاظ عملکرد در سطح بالایی قرار دارد و از طرف دیگر عاری از هرگونه آفت و بیماری است و بهره برداران می توانند با امنیت و آسایش روحی اقدام به کشت و زرع این محصول بنمایند
این کارشناس درا دامه سخنان خود افزود: توصیه ای که به کشاورزان و بهره برداران داریم این است که از خرید هرگونه بذر سیب زمینی از فروشندگان دوره گرد و متفرقه بپرهیزند زیرا اینگونه بذور اکثراً آلوده به آفات و بیماریها هستند و ضمن اینکه از عملکرد پائین و نامرغوبی برخوردار هستند باعث توسعه آفات و امراض در مزارع استان نیز می شوند .
در ادامه احسن مطین یکی از زارعین روستای آقچه کند شهرستان اردبیل که اقدام به کشت مزرعه ایزوله سیب زمینی در زمین های زراعی خود نموده بود افزود: بنا به توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در سال زراعی 98-97 اقدام به کشت 20 تن بذر مرغوب سیب زمینی نمودم و در هر هکتار نیز پیش بینی ما این است که از هر هکتار 40 تن سیب زمینی برداشت نمایم . محصولات تولیدی خود را در اختیار کشاورزان فعال و پیشرو قرار خواهم داد تا با تولید انبوه هسته های اولیه بذور سیب زمینی زمینه های لازم را برای زراعت موفقیت آمیز این محصول در سالهای آتی نیز فراهم آورند .

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
25/4/98
Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان