معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک : ایجاد اشتغال برای تعداد 12 هزار نفر به صورت مستقیم با بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین /اجرای 623 کیلومتر جاده بین مزارع و 11 هزار کیلومتر کانال‌کشی و
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک : ایجاد اشتغال برای تعداد 12 هزار نفر به صورت مستقیم با بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین /اجرای 623 کیلومتر جاده بین مزارع و 11 هزار کیلومتر کانال‌کشی و

پنجشنبه, 13 تیر,1398

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک : ایجاد اشتغال برای تعداد 12 هزار نفر به صورت مستقیم با بهره برداری از اراضی پایاب سد خدا آفرین /اجرای 623 کیلومتر جاده بین مزارع و 11 هزار کیلومتر کانال‌کشی و

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر به استان اردبیل با همراهی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، مسئولین جهاد کشاورزی شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار و جمعی از مسئولین بخش کشاورزی و جمع خبرنگاران کشوری و استانی افزود: با بهره برداری کامل از اجرای این طرح حداقل به میزان یک میلیون تن به محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد . که این امر ضمن ایجاد اشتغال پایدار زمینه های لازم  را برای افزایش بهره وردی در بخش کشاورزی و همچنین درآمد و بهبود سطح زندگی تولید کنندگان و بهره برداران خواهد داشت .
معاون وزیر جهاد کشاورزی درا دامه سخنان خود افزود: باید برنامه ریزی های استانی به گونه ای باشد که از صادرات خام محصولات تولیدی به دیگر استانها و حتی خارج از کشور کاسته شود به همین دلیل یکی ازمهمترین فاکتورهایی که می بایست لحاظ شود گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در این ارتباط است که این امر ضمن جلوگیری از فاسد شدن محصولات تولیدی به ماندگاری و ارزش افزوده آنها کمک قابل توجهی می کند .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: تمامی مراتعی که تحت پوشش طرح قرار می گیرند و به انواع سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می شوند به صورت قانونی با استناد به پروانه بهره برداری وچرا بین عشایر غیور و زحمتکش شاهسون تقسیم می شوند و نحوه تخصیص زمین به این عزیزان به صورت سهم مشاعی است بنابراین عشایر سهامدار این زمین ها هستند زیرا این زمین ها نباید تقسیم و قطعه قطعه بشوند می بایست به صورت یکپارچه کشت و زرع بشوند به همین دلیل تخصیص زمین به صورت سند شش دانگ و قباله ای به این عزیزان با توجه به نظام بهره برداری مقدور نیست .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: پس از واگذاری اراضی به عشایر مابقی اراضی باقی مانده نیز به صورت کشت و صنعت های کوچک به بخش خصوصی واگذار خواهد شد تا به وصورت کشت و صنعت های 150  و یا 200 هکتاره عملیات کشت و زرع و تولید را در آن انجام دهند .
 وی افزود: برای اجرای این طرح حدود  232 هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از 12 میلیون انواع اتصالات مورد استفاده قرار گرفته است.
 وی افزود : در این پروژه مهم ملی  بیش از 19 هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار  سنتر پیوت مجهز  هستند و با 13 هزار و 500 دستگاه این پروژه بزرگترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌آید منابع تامین آب برای اجرای طرح در استان اردبیل از آب‌های خروجی مانند رودخانه ارس و همچنین سد مخزنی خدا آفرین تامین می شود . با توجه به یکپارچکی اراضی و خاصلخیزی خاک در اراضی تحت پوشش این طرح قطعا ً افزایش چشمگیری را در تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه شاهد خواهیم بود .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از سیاست های مهم جهاد کشاورزی در نحوه استفاده اصولی از آب کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم گلخانه ای می باشد که از هشت هزار هکتار به 15 هزار هکتار رسیده است . گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای نیز جزو اولویت های اساسی اجرای این طرح می باشد که قطعا با توجه به اشتغالزایی بالایی که واحد های گلخانه  ای دارند و از طرف دیگر با مصرف ده برابر کمتر آب نسبت به فضای بسته و بالا بودن سطح تولید در واحد سطح جزو اولویت های اساسی اجرای این طرح محسوب می شوند
 وی افزود: در  اجرای طرح برای بیش از 12 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.که قطعا قدم بسیار مهمی در بکار گیری نیروهای جوان تحصیل کرده و بیکار در استان خواهد داشت و از طرف دیگر با توجه به اشتغال غیر مستقیمی نیز که در حمل و نقل و بسته بندی و فروش خواهد داشت قطعا ً به نحو چشمگیری بیکاری نیروهای بومی و محلی را کاهش خواهد داد .
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در ادامه سخنان خود افزود: این پروژه پیشرفت 90 درصدی داشته است و در صورتی که وزارت نیرو همکاری داشته باشد و آب مورد نیاز این اراضی را تامین کند، تا پایان شهریورماه این اراضی زیر کشت می‌رود.
وی افزود: هم اکنون 5500 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت رفته و وزارت نیرو آب این بخش را تامین کرده است.
   معاون وزیر جهاد کشاورزی در امورآب و خاک افزود: کل اعتبار این پروژه 1470 میلیارد تومان می باشد که 11250 میلیارد تومان آن تا کنون هزینه شده و 1006 میلیارد تومان هم به پیمانکاران این پروژه پرداخت شده است .
وی گفت : با اتمام این پروژه بیش از 70 درصد از اراضی دیم به آبی تبدیل می شود و در واقع بیش از 37 هزار هکتار شامل طرح توسعه ای است یعنی کشت های انجام شده به صورت آبی خواهد بود .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به سفر سازمان خوار و بار جهانی و بازدید آنها از این پروژه مهم گفت : بنا به اقرار و اذعان مسئولین و کارشناسان فائو این پروژه سومین پروژه آب و خاکی جهان می باشد که از این لحاظ از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که با اجرای این پروژه آن دسته از تولید کنندگان و عشایر منطقه که سالها در شغل دامداری فعالیت داشتند به کار کشت و زرع مبادرت کرده و نهایتاً با افزایش تولید محصولات کشاورزی سهم تولیدات کشاورزی استان اردبیل در کشور ارتقاء یافته و جزو استانهای اثر گذار در مجموعه تولیدات کشاورزی به حساب خواهد آمد . در حال حاضر 66 شرکت تعاونی تولیدی تشکیل یافته است که از آن 52 شرکت اعضای خود را تعیین نموده اندو 14 شرکت تعاونی فعال آب را تحویل تولید کنندگان کرده اند .
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امورآب و خاک با اشاره به اهمیت آب و خاک که در ارزیابی کلی 34 درصد در توسعه نقش اساسی دارند گفت : خوشختانه در حال حاضر راندمان آبیاری را در کشور از 35 درصد به 45 درصد رسانده ایم  واین تحول اساسی در حوزه آب کشاورزی می باشد .
مهندس اکبری با قدردانی از حمایت های بی وقفه مقام عالی وزارت جهادکشاورزی در سیاست های کلان کشوری  ودر حوزه استان اردبیل از حمایت های نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و  تلاشها و حمایت های استاندار اردبیل در زمینه طرحهای سامانه نوین آبیاری در استان و همچنین جدیت سازمان جهاد کشاورزی و همکارانشان امید واریم که اجرای این پروژه ملی ضمن ایجاد اشتغال وافر و افزایش تولید محصولات کشاورزی بیش از پیش زمینه های تولید و خوکفایی را درسال مزین به رونق تولید فراهم سازد  کما اینکه در سطح کشور با مدیریت آب و خاک که از عوامل اساسی تولید هستند میزان تولید محصولات کشاورزی کشور در سال 92 از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن در سال 97 رسیده است .

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل12/4/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان