مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : تغییر کاربری قبل از صدور مجوز غیر قانونی و مشمول قلع و قمع می شود .
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : تغییر کاربری قبل از صدور مجوز غیر قانونی و مشمول قلع و قمع می شود .

چهارشنبه, 23 مرداد,1398

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : تغییر کاربری قبل از صدور مجوز غیر قانونی و مشمول قلع و قمع می شود .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یاور میرزایی در بازدید میدانی از اراضی کشاورزی با اعلام این مطلب افزود: زمين و خاك به عنوان اساسي ترين عنصر حيات بشري و جايگاه تكوين و رشد گياهان و مهد تهیه و تولید غذای انسانها موهبتي است كه به رسم امانت به انسان سپرده شده تا با بهره برداري بهينه و حفاظت از آن، دوام و بقاي نسل خويش را تضمين نمايد. از لحاظ مدیریت و حفظ و حراست از اراضی کشاورزی آنچنان با اهمیت می باشد که در23 تیر ماه سال 93 مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با معظم له که ایشان با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی با اظهار نگرانی از تعییر کاربری اراضی کشاورزی فرمودند : نابودی زمین های کشاورزی یک خسارت غیر قابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست بطور جدی با این پدیده برخورد کنند.
این مقام مسئول افزود: لازمه بهره برداري بهينه از زمين و خاك حفاظت از اراضي كشاورزي برابر قوانين و مقررات حاكم و افزايش پوشش سبز حفاظتي مي باشد. كه با توجه به اختيارات قانوني حاصل از قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها اين مهم برعهده وزارت جهاد كشاورزي نهاده شده است.
وی ادامه داد : در سالهاي اخير موضوع جلوگيري از تخريب و تغيير كاربري بي ضابطه و غير مجاز اراضي كشاورزي در كانون توجه سياستمداران و مسئولين امر واقع شده است كه با درك صحيح از اين موضوع نسبت به تصويب قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها نموده اند.
میرزایی گفت : بر اساس قانون فوق تغيير كاربري اراضي زراعي و باغها جز در مواقع ضروري ممنوع مي باشد و تشخيص این  ضرورت بر عهده كميسيون مربوطه مي باشد و هر گونه اقدام بدون نظر كميسيون ياد شده و اخذ مجوز از دبیرخانه کمیسیون مذکور غير مجاز تلقي و مستوجب مجازات مقرر مي باشد.
وی ادامه داد : اخیرا ً بنا به حکم قطعی قضایی اقدام به قلع و قمع یک واحد نگهداری اسب در منطقه مشکین شهر شد که در فضای مجازی هم بنحوی به این موضوع نیز پرداخت شده بود لازم است با توضیحات بیشتری به این موضوع پرداخت شود که  با عنايت در خواست متقاضي محترم مبنی  بر تغيير كاربري اراضي كشاورزي جهت احداث باشگاه سوار كاري،  موضوع موافقت اصولي صادر شده از اداره كل ورزش جوانان استان و تصويب ضرورت تغيير كاربري از سوي كميسيون تبصره يك ماده يك استان و ارزيابي محل توسط كميسيون تقويم و ارزيابي شهرستان موضوع ماده 2 قانون حفظ كاربري اراضي متشكل از نمايندگان استانداري، امور اقتصادي  دارايي و سازمان جهاد كشاورزي انجام،  به علت اینکه برای این مجموعه قبل ازدریافت مجوزتغییرکاربری توسط دبیرخانه کمیسیون اخذپروانه ساخت ازمراجع ذیصلاح اقدام به تغییرکاربری غیر مجاز نموده بود عليه ايشان در محاكم قضايي استان به جرم تغيير كاربري غير مجاز طرح دعوي انجام و منجر به صدور حكم قلع و قمع بنا و تاسيسات از سوي دادگاه تجديد نظر استان گرديد كه حكم صادره با حضور دادستان شهرستان اجرا گرديده است.
وی ادامه داد : در رابطه  با پرونده شركت سامان ايستا سبلان مجري طرح گردشگري در روستاي جبدرق به مساحت 12 هكتار طرح موضوع در كميسيون تبصره يك ماده يك و ارزيابي موضوع توسط كميسيون تقويم و واريزي وجه از سوي شركت ياد شده بنا به گزارشات واصله مبنی برجعل نامه اداره منابع طبيعي و علي رغم استعلام مجدد از اداره مذكور و اعلام قسمتي از اراضي ياد شده به عنوان اراضي ملي، قسمت ملي شده آزاد و مساحت نهايي اصلاح شده و در خارج از نوبت در كميسيون مطرح و مورد تصويب واقع و سپس براي مساحت اعلامي مجدداً ارزيابي لازم انجام و مجوز تغيير كاربري صادر خواهد شد. در ضمن شرکت اتوبوس سازی حدید مبتکران که سالها متوقف شده بود در سال 1397 با تصویب و صدور مجوز کاربری مشکل این واحد هم حل و در سطح 50 هکتار اعطای مجوز شد .
وی در تشریح اراضی واگذار شده در راستای حمایت از سرمایه گذاران متقاضی در منطقه مشکین شهرنیز افزود: درخصوص عملکرد مدیریت امور اراضی در سال گذشته واگذاری ازاراضی ملی ودولتی درقالب ماده 2 و21 به تعداد  145مورد درمساحت 2430هکتارکه ازجمله طرحهای مهم می توان به طرح پل معلق مشگین شهر، آبدرمانی وله زیر درروستای وله زیر ، پرورش ماهی وگردشگری سیدسلیم بنی هاشم درروستای ارباب کندی – زمین گرمایی درروستای موئیل- آبدرمانی وگردشگری همت انوری درییلاق چاله چوخور- آبدرمانی وگردشگری آخار باخارو دودو اشاره نمود .
وی افزود: واگذاری ازاراضی ملی ودولتی درقالب هیات هفت نفره : 30مشاعکارازجمله اراضی واگذاری به  کارخانه کبریت سازی، تعدادمجوزهای صادره تبصره 1ماده 1 حفظ کاربری درسال 97به میزان  45 مورد درمساحت 60148 مترمربع ازجمله طرهای مهم گردشگری روستای میرک – مرکز معاینه فنی خودروهای سبک روستای عور – تولید انواع جعبه ومحفظه پلاستیکی روستای بلوس از اقدامات مهمی است که این مدیریت انجام داده است .
وی افزود: تعداد موافقت های تبصره 4ماده 1حفظ کاربری درسال 97 به میزان  75 مورد درمساحت 85743مترمربع جهت اجرای طرحهایی ازقبیل پرورش گاوشیری صنعتی روستای آلنی – پرواربندی بره روستای بیجق – پرورش گوسفند داشتی روستای کوربلاغ – بسته بندی حبوبات وغلات روستای عالیجاه – استخرذخیره کشاورزی روستای میرک – پرورش ماهی روستای تبنق – مرغداری روستای عورانجام شده است .
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع تداخلات نیز افزود: 5پلاک درمساحت 5000هکتار که ازاین مقدار مساحت 2944 هکتار درروستاهای چبینلو وجبارلونهایی شده است ومقدار 451هکتار ازاراضی ملی به زراعت تبدیل شده است .

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
22/5/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان