رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان : حفاظت از تنوع زیستی در گرو حفاظت از منابع طبیعی است
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان   :   حفاظت از تنوع زیستی در گرو حفاظت از منابع طبیعی است

پنجشنبه, 02 خرداد,1398

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان : حفاظت از تنوع زیستی در گرو حفاظت از منابع طبیعی است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، حسین کربلایی خیاوی که به مناسبت همایش روز جهانی تنوع زیستی با حضور رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی ، مدیر کل محیط زیست استان ودیگر مدیران اجرایی و کارشناسان بخش کشاورزی استان در محل سالن اجتماعات این سازمان سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: تنوع زیستی شامل تمام مراحل تغییرپذیري از نظر وجودو یا عدم وجود گونه ها و همچنین تنوع در درون موجودات زنده و میان آنها، درون جوامع و بین آنها و درون مجموعه هاي بوم شناختی و بین آنها است.
کربلایی گفت : تنوع زیستی در سطوح ژن، گونه و اکوسیستم (بوم نظام) به صور مختلف بیان می شود به طوري که هر یک از آنها جنبه اي از سیستم هاي حیات را بیان کرده و به ترتیب عبارتند از: تنوع ژنتیکی، تنوع گونه اي و نیز تنوع زیست بوم.
وی با نگاه تخصصی به جنگل ها و مراتع استان گفت: جنگل ارس و پسته وحشی در جنوب استان شهرستان خلخال ، جنگل حاتم در مشکین شهر غربی مشهور به حاتم مشه سی مشکین شهردارای گونه¬های بلوط، سرخ ولیک¬، آلوچه¬وحشی و ون و جنگل فندقلوی اردبیل با گونه غالب فندق به همراه گونه¬های راش، ممرز و بلوط می¬باشد. اگرچه سطح جنگلهای استان اندک(52000 هکتار) می باشد لیکن به دلیل تنوع زیستی و غنای گونه¬ای آنها بعنوان ذخیره گاههای جنگلی تحت حفاظت و مدیریت قرار دارند.
این مقام مسئول افزود: یکی از اقدامات مهم این مرکز در حفاظت از تنوع زیستی شناسايي و معرفی 143 گونه از گياهان شهدزا و گرده زا مرتعی مورد استفاده زنبور عسل در حوزه بالخلي چاي استان اردبيل می باشد .
وی افزود: جمع آوري وشناسايي 217 گونه دارويي دراستان، تعيين مناطق پراكنش و خواص دارويي آنها و جمع آوري بيش از 800 نمونه بذور گياهان دارويي از دیگر اقدامات این مرکز در حفاظت از تنوع زیستی است .

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
1/3/98

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان