افزایش تولید محصولات کشاورزی و تقویت اقتصاد کشاورزان در گرو اصلاح الگوی کشت
افزایش تولید محصولات کشاورزی و تقویت اقتصاد کشاورزان در گرو اصلاح الگوی کشت

دوشنبه, 13 آبان,1398

افزایش تولید محصولات کشاورزی و تقویت اقتصاد کشاورزان در گرو اصلاح الگوی کشت

استاندار اردبیل  :  افزایش تولید محصولات کشاورزی و تقویت اقتصاد کشاورزان در گرو اصلاح الگوی کشت

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اکبر بهنامجو که در نشست تخصصی بحث و بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های الگوی کشت کشاورزی در استان و راهکارهای جلب همکاری بهره‌برداران سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: اصلاح الگوی کشت از زوایای مختلفی توسط بهره برداران و کارشناسان مد نظر است که این موضوع باید بر اساس نیازمندی های اولویت‌دار استان به اجرا در آیدو در این مسیر آموزشهای ضروری به کشاورزان با یافته های علمی تحقیقاتی و تکنولوژی های کاربردی در راستای حفاظت از منابع آب و خاک از طرفی استفاده از تقویم کشت به اجرا در آید .
وی با اشاره به علمی بودن کشاورزی پایدار گفت : برای تامین نیاز غذایی مردم کشاورزان همواره به این نکته مهم توجه کنند که برای کشت از چه نوع محصولی استفاده کنند و چه زمانی اقدام نمایند و در کدام شرایط مکانی و آب و هوایی اقدام به کشت نمایند .
ایشان در قسمتی از سخنان خود با اشاره به تضمین و تثبیت امنیت شغلی کشاورزان گفت : کشاورزی یک فعالیت ریسک پذیر بوده و در تابعیت فاکتورهای گوناگون می باشد که لازم است کارشناسان  ومسئولان نقشه عملیات کاربردی را که همان طرح اصلاح الگوی کشت می باشد با در نظر گرفتن تمامی جهات لازم نسخه های لازم عملی را به کشاورزان تدوین نمایند  در استان اردبیل به لحاظ پتانسیل بالای تولیدی اهمیت صنایع تبدیلی از حیث جلوگیری از خروج محصولات کشاورزی به صورت خام و داشتن برند و استاندارد تولیدی در بحث صادرات برای عرضه در بازارهای جهانی به عنوان دو مولفه مهم با جلوگیری از انباشت محصولات تولیدی و فاسد شدن آن و نهایتا ممانعت از  ضررو زیان احتمالی  باید لحاظ شود .
وی با بیان اینکه در اصلاح الگوی کشت می بایست به صنایع تبدیلی و نیازهای صادراتی نیز برنامه ریزی کرد افزود : تدوین الگوی کشت در استان  نیازمند همفکری و مشارکت کارشناسان ، بهره برداران و اساتید حوزه کشاورزی  است و در این مسیر باید شرایط استان از جمله پایین بودن سرانه درآمد نیز مد نظر قرار گیرد تا محصولات سودآور از چرخه کشت خارج نشود.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مهندس خلیل نیکشاد نیز افزود:  بخش کشاورزی  به عنوان متولی سعی و اهتمام وافری دارد به اینکه برنامه های هدایتی و حمایتی را به بهترین نحو ممکن به اجرا بگذارد آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که وزارت جهاد  کشاورزی تاکید خاصی بر ترکیب و الگوی کشت دارد زیرا اصلاح الگوی کشت چند وجهی و بسیار پیچیده و درهم تنیده است. سیاست  الگوی کشت مسائل اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی ، مدیریت ، تجارت و بازرگانی را شکل می دهد . در کشورهای توسعه یافته وپیشرفته کشورهای اروپایی در ترکیب و الگوی کشت دولت دخالت نمی کند بلکه تمامی دستگاهها دست در دست هم می دهند و در یک برنامه منسجم و متحد و هماهنگ در راستای تحقق اهداف سیاست الگوی کشت قدم برمی دارند . کشورهایی که می خواهند الگوی کشت را اعمال کنند می بایست اهداف و سیاست های تولیدی را مد نظر قرار بدهند . این سازمان در طی سه ، چهار سال گذشته اینگونه بوده است که میزان زیر کشت انواع محصولات مشخص شود ولی ابزارهای اعمال دقیق بر این میزان سطح زیر کشت در دسترس نیست . در اجرای موفقیت آمیز سیاست الگوی کشت ضایعات ، مدیریت ، عرضه و تقاضا ، تفکرات کاری کشاورز، سلایق و ذایقه ، سیاست های پولی و ... همه در الگوی کشت دخیل هستند .
وی ادامه داد : الگوی کشت عبارتست از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر  سیاست های کلان کشور ، دانش بومی کشاورزان و بهره گیری بهینه از پتانسیل های منطقه ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی با حفظ محیط زیست  و منابع پایه جهت مشخص نمودن چه بکاریم ، کجا بکاریم و چه مقدار بکاریم .
استان اردبیل یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است که مجموع اراضی کشاورزی آن 718 هزار و 614 هکتار می باشد از کل اراضی کشاورزی استان 234 هزارو 336 هکتاررا آبی و 451 هزارو 155 هکتار آن را دیم و 39 هزارو 246 هکتار آن را باغات میوه تشکیل می دهد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: از کل اراضی زارعی استان 34 درصد آبی و 66 درصد دیم می باشد سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان حدود 30 درصد است و این در حالیست که این سهم در کشور 20 درصد می باشد .
این مقام مسئول  در ادامه سخنان خود افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان سه وظیفه مهم و خطیر را برعهده دارد که شامل کمک به امنیت غذایی ، افزایش درآمد کشاورزان و حفظ منابع تولید آب و خاک و منابع ژنتیکی است .

این مقام مسئول در خصوص توسعه کشت پائیزه و انتظاری حبوبات جهت استفاده بهینه از نزولات آسمانی و مقابله با سرما و خشکسالی نیز افزود: محصولات علوفه ای در سطح 3500 هکتار ، چغندر قندر پائیزه در سطح 2 هزار هکتار و صرفه جویی در مصرف آب آبیاری به میزان 7 میلیون متر مکعب در ماشک و خللر و صرفه جویی در مصرف آب در چغندر قند به میزان 50 درصد به عبارتی صرفه جویی 10 میلیون متر مکعبی که در خصوص استفاده بهینه از آب کشاورزی بسیار حائز اهمیت است .
لازم به توضیح است در این جلسه معاونین هماهنگی امور اقتصادی و برنامه ریزی و امنیتی سیاسی و اجتماعی استاندار و تعدادی از بهره برداران ، کارشناسان جهاد کشاورزی و اساتید دانشگاهی مسائل و مشکلات استان در خصوص اصلاح الگوی کشت ، نیازهای آبی و خاکی و صادراتی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان