رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور : محور فعالیت های سازمان بسیج جامعه کشاورزی توجه به الگوی کشت ، اصلاح الگوی کشت ، کاهش وابستگی به واردات محصولات کشاورزی .

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور  : محور فعالیت های سازمان بسیج جامعه کشاورزی توجه به الگوی کشت ، اصلاح  الگوی کشت ، کاهش وابستگی به واردات محصولات کشاورزی .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  محمدرضا جهانسوزدر جلسه تخصصی قرارگاه امنیت غذایی شهید هاشم ساجدی که با حضور تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ، روسای بسیج سازندگی ، بسیج نظام مهندسی کشاورزی ، بسیج جامعه کشاورزی حضرت عباس ( ع) استان و مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری و جمعی از مدیران اجرایی و ستادی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه و اتحادیه های کشاورزی و تعاونی های تولید در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شده بود با اعلام این خبر افزود :
توجه به الگوی کشت ، اصلاح الگوی کشت ، کاهش وابستگی به واردات محصولات کشاورزی ،  دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی ، بکارگیری دانش در بخش کشاورزی جزو تاکیدات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) بوده و شالوده و اساس فعالیت های سازمان  بسیج جامعه کشاورزی را تشکیل می دهد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: امنیت غذایی ارتباط مستقیم و بسیار مهمی با امنیت ملی دارد و قطعا ً اگر کشوری در واردات محصولات غذایی نیازمند بیگانه باشد با مشکلات عدیده امنیتی نیز مواجه خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرمایشات بنیانگذار کبیرا انقلاب اسلامی ، امام خمینی (ره) فرمودند : کشاورزی در راس امور است . مهمترین عملی که باید در ایران انجام بگیرد قضیه  احیاء کشاوزری است . توجه به مراکز صنعتی نباید کوچکترین خللی به ضرورت رسیدن به امر خودکفایی کشاورزی وارد آورد ، بلکه اولویت و تقدم این امر باید محفوظ باشد .
این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی )  افزود : وظیفه اساسی دولت و دیگر قوا تلاش برنامه ریزی شده است  و بی وقفه برای خود کفایی بویژه در زمینه کشاورزی است . بزرگترین میراث امام راحل شعار ما می توانیم بود . ثمره این شعار پا به عرصه  مبارزه گذاشتن  قاسم سلیمانی ها ست  . سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی کارهای بسیار مهم و کلیدی انجام داده است . تولید شعار ما می توانیم در مبحث خودکفایی بوده است .
جهانسور در ادامه سخنان خود افزود: همه ما می بایست دست در دست هم دهیم تا کشورمان را به ساحل آرامش امنیت غذایی برسانیم تعریف ما از امنیت غذایی این است که : دسترسی فیزیکی و اقتصادی تمام مردم درهمه اوقات به غذای حلال و طیب کافی و مغذی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال و بر اساس ترجیحات غذایی که ضمن حمایت و حفاظت از منابع باید مفهوم امنیت ملی باشد
این  مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: هدف از اجرای طرح ملی بسیج همگام با کشاورزی افزایش بهره وری و افزایش تولید از طریق انتقال دانش روز به کشاورزان و بهره  گیری ازظرفیت های اساتید و دانشجویان ، مهندسین و بهره برداران نمونه بسیجی و دیگر گروهای جهادی است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بسیج جامعه مهندسین توانسته است تعداد 58 کتاب موضوعی و محصولی را تولید نماید و 63 عنوان نرم افزار تخصصی را در اختیار علاقمندان قرار دهد و تعداد 580 تقویم کشاورزی بومی شده را در اختیار تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی قرار دهد
ریئس سازمان بسیج جامعه کشاورزی کشور در ادامه سخنان خود افزود: تولید محتوای آموزشی معرفتی و بصیرتی نیز در شرح وظایف این سازمان بوده  که فقه کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی ، اخلاق کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی ، کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی در قرآن ، کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی در نهج البلاغه و کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی را شامل می شود .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: سازمان بسیج جامعه کشاورزی تا کنون موفق شده است بعداد 7302 آموزش تحصصی و حضوری را برگزار نماید و تعداد 13452 مربی را در زمینه های مختلف کشاورزی تربیت نماید  همچنین این سازمان موفق شده است 1100 نفر آموزش تسهیل گری برگزار نماید .
در ادامه نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز افزود: کل تولیدات محصولات کشاورزی 4 میلیون تن می باشد که با بهره برداری از اراضی پایاب سد خدآفرین 1 میلیون تن اضافه خواهد شد. تعداد کل بهره برداران کشاورزی 124 هزار نفر می باشد
وی ادامه داد : مساحت کل زمین های زراعی اعم از دیم و آبی 740هزار هکتار می باشد که 225هزار هکتار به کشت آبی و 515هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: استان اردبیل رتبه اول کشوری در تولید عدس ، سویا ، ذرت بذری ، رتبه دوم کشوری در تولید سیب زمینی ، هلو ، شلیل، رتبه سوم کشوری در تولید کلزا، عسل ، گاومیش و رتبه هفتم را در تولید گندم دارد .  
این مقام مسئول همچنین در ادامه سخنان خود افزود:   با توجه به محدودیت منابع آب و منابع خاک و مدیریت موضوع در راستای ظرفیت و توان اکولوژیکی هر منطقه و با در نظر گرفتن اقتصاد بهره بردار لازم است الگوی کشت و ترکیب کشت به منظور توازن و تکمیل اکوسیستم مناطق اجرایی گردد. در شمال استان با توجه به اجرای شبکه های نوین آبیاری این موضوع در دستور کار قرار گرفته و محدودیت آب ضرورت اجرای الگوی کشت را دو چندان نموده است. سازمان جهادکشاورزی استان به منظور مدیریت این موضوع  سند ارتقا بهره وری آب کشاورزی استان را تدوین و در قالب برنامه های کوتاه مدت/ میان مدت / بلند مدت در دستور کار قرار داده است. همچنین برنامه جامع تحول بخش کشاورزی استان با رویکرد مدیریت جهادی ، مدیریت کم آبی سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد و پایدار و افزایش بهره وری در حال تدوین است.

 
روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل  - 1401/04/16

 

 

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ارسال شده: تیر 21, 1401,
نظرات: 0,
نویسنده: r_araj
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

x
پرداخت قبوض
دی ان ان