ایجاد مرکز ژنتیک بین المللی شتر دوکوهانه با تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان فائو در جعفر آباد بیله سوار

ایجاد مرکز ژنتیک بین المللی شتر دوکوهانه با تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان فائو در جعفر آباد بیله سوار

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خلیل نیکشاد که پس از بازدید نماینده سازمان فائو و مسئولین ارشد وزارت جهاد کشاورزی از مرکز بین المللی بانک ژنی شتر دوکوهانه جعفر آباد و جهاد آباد مشکین شهر با نشست مشترک با دکتر کرلو بودکر نماینده سازمان فائو در ایران با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل دارای دو اقلیم آب و هوای خزری در شمال استان و اقلیم سردسیری در مشکین شهر و مرکز استان و جنوب استان می باشد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : این استان دارای 3 میلیون و 900 واحد دامی است و به دلیل تنوع اقلیمی سالانه بیش دامداران بویژه قشر جوان ، افزایش همخونی به دلیل کاهش جمعیت موثر و تلاقی خویشاوندان و طولانی بودن فاصله نسل ها ، پائین بودن بازده تولید مثلی ، گرانی نهاده های دامی از مهمترین چالش های پیش رو در راستای ازدیاد و تکثیر این موجود ارزشمند است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر تعداد 248 نفر شتر در استان اردبیل پرورش داده می شود که از این لحاظ تنها استان دارای شتر دوکوهانه خالص کشور محسوب می شود .  
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل دارای برتری هاتی اکوسیستمی  مناسبی برای پرورش شتر دوکوهانه است . پرورش این موجود سودمند می تواند به بهترین نحو ممکن صنعت اکو توریسم را نیز در استان فعال نماید .
وی گفت: شتر حیوانی نجیب و  سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم‌آب است و با برنامه‌های دقیق کارشناسی می‌توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی نجات داد.
او  افزود: شتر دوکوهانه به عنوان یک نژاد کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن بطور غالب مختص استان اردبیل می‌باشد.
وی بیان کرد: در سال‌های گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملا محسوس گردید و برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهادآباد مشگین‌شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال‌های ۷۴ تا ۷۵ شروع به فعالیت تحقیقاتی کرد.
این مقام مسئول اضافه کرد : مرکز حفاظت و توسعه شتر دوکوهانه می بایست در راستای جلوگیری از انقراض نسل این موجود ارزشمند حرکت کند . این مرکز در راستای تامین و توزیع شتر نر دوکوهانه وتامین اسپرم مورد نیاز کشور بسیار موفق عمل کرده است ولیکن می بایست ایستگاه پشتیبانی برای اصلاح نژاد شتر دوکوهانه در کشور راه اندازی شود . در استان اردبیل زمینه های مناسب برای استفاده از تکنولوژی نوین حفظ ژن در دنیا وذخیره سازی مواد ژنتیکی همچون اسپرم و جنین و ژرم پلاسم صورت گرفته است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود با ابراز نگرانی از برخی از محدودیت ها و تهدید های زیست محیطی  در راستای افزایش نسل شتر دو کوهانه افزود: تغییر شیوه زندگی و کوچ عشایر و حذف نقش شتر در زمان کوچ ، تصادفات جاده ای و قاچاق توسط افراد سودجو ، فقدان حمایت های کافی و عدم تامین اعتبارات لازم وپرداخت تسهیلات بانکی وفقدان توجیه اقتصادی شتر داری به دلیل بالا بودن هزینه ها و پائین بودن درآمد حاصله ، کاهش رغبت به نگهداری آن این مشکلات را دوچندان نموده است .
 در ادامه دکتر گرلو بودکرنماینده سازمان خواروبارجهانی(فائو) نیزبا قدردانی از اقدامات موثر سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای جلوگیری از انقراض شتر دوکوهانه دراین منطقه افزود: شتر دو کوهانه موجودی است که تولید مثل فصلی و مقطعی دارد به همین دلیل سیاست ها در راستای تلقیح مصنوعی می بایست در یک بازده زمانی مشحص صورت گیرد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین چالش های پیش روی ما ایجاد بانک ژنی شتر دوکوهانه است تا بدین وسیله بتوانیم پروژه های مرتبط با ازدیاد نسل این موجود ارزشمند را به بهترین نحو ممکن جلو ببریم .
وی ادامه داد : انتظاری که از وزارت جهاد کشاورزی داریم این است که همکاری تنگاتنگ و منسجمی با سازمان خوار و بار جهانی فائو داشته باشند و بدون بروکراسی  و اتلاف وقت اطلاعات لازم در تمامی جوانب را به دست آوریم .
این مقام مسئول ادامه داد : اعتباری که برای ازدیاد نسل شتر دوکوهانه در ایران در نظر گرفته شده است 350 هزار دلار می باشد که 30 درصد از این میزان اعتبار را برای گسترش امکانات آزمایشگاهی و نگهداری هزینه خواهیم کرد . هدف ما این است که یک بانک ژنی مجهزی راه اندازی کنیم که بتوانیم با ازدیاد اسپرم و هدایت آنها به سوی نزاد برتر و خالص  جلوی انقراض این موجود ارزشمند را بگیریم .
در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل سعید شهند نیز افزود: حفاظت محیط زیست استان وظیفه اجرای قوانین زیست محیطی را انجام می دهد استان اردبیل 180 هزار هکتار از مساحت استان تحت مدیریت این سازمان قرار دارد .
این مقام مسئول افزود: 4 منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که مهمترین آن آقداغ در شهرستان خلخال ، انزال در مشکین شهر ، مغان در شمال استان و دریاچه نئور درمرکز استان است.
این مقام مسئول افزود: به دلیل تنوع اقلیمی 357 گونه مهره دار ، 257 گونه پرنده ، 46 گونه پستاندار ، 29 گونه خزنده و 18 گونه ماهی به صورت وحشی زیست می کنند که تماما ً تحت حفاظت سازمان محیط زیست استان قرار دارند
مدیر کل  حفاظت محیط زیست استان افزود: در حوزه کشاورزی ما به دنبال کشاورزی پایدار ، کاهش مصرف سموم نباتی ، کاهش استفاده از کودهای شیمایی هستیم
وی ادامه داد : یکی از مهمترین چالش های پیش روی این سازمان وجود پسماندهای کشاورزی ، باقیمانده سموم و از همه مهمتر آتش زدن کاه و کلش می باشد .
وی ادامه داد : جلوگیری از تخریب اراضی یکیا ز اولویت های حفاظت محیط زیست است و جلوگیری از ورود زود هنگام دام به مراتع یکی از اولویت های کاری ماست و جلوگیری از افزایش تعداد دام بیش از ظرفیت مراتع را نیز در دستور کار خود داریم .
در ادامه این نشست تخصصی رئیس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ، معاون و مدیر امور دام سازمان ، نمایندگان ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان و محققین و کارشناسان هرکدام نسبت به تشریح برنامه ها و پیشنهادات عملی در حوزه های خود برای جلوگیری ازانقراض شتر دوکوهانه پرداختند .

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ارسال شده: بهمن 4, 1400,
نظرات: 0,
نویسنده: مدیر سیستم
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
3/0

x
پرداخت قبوض
دی ان ان