بهره برداری از 46 طرح عمرانی و تولیدی در هفته جهاد کشاورزی

بهره برداری از 46 طرح عمرانی و تولیدی در هفته جهاد کشاورزی
رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه ۴۶ طرح عمرانی و تولیدی در هفته جهاد کشاورزی در استان اردبیل به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: مجموعه سرمایه گذاری ۱۶۸ میلیارد تومان بصورت مستقیم ۷۸۲ نفر اشتغال خواهد داشت.
نوبخت اژدری در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: تدوین سند جامع تحول کشاورزی استان بعنوان جامع ترین و کاملترین سند تحولی استان بصورت مساله محور و پروژه محوربا رویکرد مدیریت جهادی ، مدیریت بحران کم آبی، سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد پایدار و ارتقای بهره وری با تکیه بر روشهای دانش بنیان انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه اردبیل قطب تولید بذر کشور انتخاب شده است است، یادآور شد: تامین ۱۰۰% بذر سورگوم رقم اسپیدسید کشور، تامین ۸۰% بذر هیبرید ذرت بذری، کسبرتبه اول کشور در تولید بذر چغندر و کسب رتبه اول کشوری در تولید عدس را کسب کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به توسعه گلخانه ها عنوان کرد: ۱۵۶ هکتار که در حال بهره برداری است و ۱۷۰ هکتار آن نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال احداث می باشد و اشتغالزایی ۱۵۶۰ نفر بصورت پایدار ایجاد شده است.
اژدری ادامه داد: احداث ۲ پروژه زیرساخت در شهرک گلخانه ای خلخال در سطح ۲۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان و شهرک دامپروری ویرثق نیر در سطح ۱۰ هکتار با اعتباری بالغ بر۱۲ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰% در حال انجام است.
صادرات محصولات گلخانه به خارج از کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه محصولات گلخانه ای به خارج از کشور صادر می شود، یادآور شد: این محصولات به کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
اژدری بیان کرد: واردات ۴۰۰۰۰ اصله نهال با ارقام بروز دنیا از کشور ایتالیا که در مرحله قرنطینه در(گلخانه شهرستان پارس آباد) ، تولید نهال های لیبل دار و پایه های رویشی ۶۰۰۰۰۰ اصله ، توسعه باغات دیم و کم آب بر و اقتصادی در سطح : ۲۰۰ هکتار انجام شده است.
تحقق ۵۰ درصدی کشت بهار و پاییزه در اردبیل
وی با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد: در سطح : ۱۷۲۰۰۰ هکتار و اجرای طرحالگوی کشت محصولات زراعی در ۹۵% از اراضی زراعی استان در سطح ۶۱۶۱۸۱ هکتار انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تحقق ۵۰ درصدی کشت بهاره خبر داد و گفت: تحقق کشت بهاره و پائیزه به نسبت ۵۰ به ۵۰ در شبکه شمال استان برای اولین بار در سطح ۳۸۰۰۰ هکتار انجام شده است.

جوجه ریزی ۹ میلیون قطعه در اردبیل
اژدری تصریح کرد: جوجه ریزی مرداد ماه سال گذشته تعداد ۱,۹۰۲,۳۸۰ قطعه که نسبت به کل تعهد مردادماه استان (۲,۶۰۸,۰۰۰ قطعه) ۷۳% و نسبت به تعهد روزانه (۲۴ روزه) بالای ۹۴% محقق شده و در جریان تیرماه ۲,۴۶۴,۸۷۰ قطعه جوجه ریزی شده بود که نسبت به تعهد ماه پیشرفت ۹۵% داشته است.
وی گفت: از ابتدای سال گذشته تا مرداد ماه تعداد ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته، حدود ۵۳,۰۰۰ تن انواع نهاده های دامی در بخش طیور از سامانه بازارگاه خریداری گردیده ، حدود ۷۴ میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و ۵۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در مزارع مرغ مادر گوشتی تولید شده است که بر این اساس میزان تولید گوشت مرغ استان حدود ۱۸,۰۰۰ تن برآورد می گردد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: پیگیری و معرفی طرح های زیربخش دامپروری به همراه برنامه ها و پیشنهادات در راستای تفاهم نامه منعقده با استان چینکهای کشور چین انجام شده است.
اژدری بیان کرد: تنظیم و مبادله موافقت نامه برای ۱۸ طرح و ۴۶ پروژه عمرانی در قالب اعتبارات تملک دارائی های سرمایه ای استانی با اعتبار بالغ بر ۲۱۶۰۰۰۰ میلیون ریال در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام شده است.
وی افزود: تنظیم مبادله موافقت نامه برای ۱۷ برنامه و ۴ فصل از اعتبارات هزینه ای جمعا” به مبلغ ۲۶۵۰۰۰۰ میلیون ریال در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و- معرفی ۸۴۷۶ نفر از کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی به بانکهای عامل جهت دریافت وام کم بهره به مبلغ ۲۰ میلیون تومان.
جذب اعتبار برای امهال ۵۶۰ میلیارد ریال از بدهی کشاورزان خسارت دیده استان و اخذ مشمولین از بانکها و شروع روند امهال، جذب و تخصیص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای کمک به مناطق سیل زده استان اقدامات مهم و اساسی در این زمینه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از معرفی، تصویب و پرداخت بالغ بر ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع مختلف برای ۱۷۰۰ نفر از بهره برداران و متقاضیان با مجموع تثبیت و ایجاد اشتغال حدود ۵۰۰۰ نفر خبر داد و گفت: احیاء تعداد ۵۳ واحد غیر فعال با اشتغال ۲۳۰ نفر و افزایش ظرفیت ۶۳ واحد با اشتغال ۱۵۰ نفر. تهیه و تنظیم تفاهم نامه همکاری در خصوص انجام سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت با استان چینکهای کشور چین ( زیربخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی ) به همراه اعلام برنامه ها و پیشنهادات سازمان در راستای تفاهم نامه منعقده انجام شده است.
اژدری بیان کرد: صدور پروانه بهره برداری به تعداد۲۳۴ فقره با ظرفیت جذب ماده خام ۳ میلیون تن و ظرفیت اشتغال ۳۵۰۰ نفر در زمینه فرآوری، نگهداری و بسته بندی محصولات کشاورزی(دامی، شیلاتی،زراعی و باغی) انجام شده است.
وی از افزایش ۱۰۰ درصدی سهم استان از نظر تعداد نمونه هاو برگزیدگان ملی بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سنوات قبل خبر داد.

  • Gallery

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

ارسال شده: خرداد 22, 1403,
نظرات: 0,
نویسنده: r_araj
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

x
پرداخت قبوض
دی ان ان