پیش بینی تولید بیش از 500 تن بذر سورگوم
پیش بینی تولید بیش از 500 تن بذر سورگوم

یکشنبه, 14 مهر,1398

پیش بینی تولید بیش از 500 تن بذر سورگوم

مدیریت  جهاد کشاورزی شهرستان پارس آباد  :  پیش بینی تولید بیش از 500 تن بذر سورگوم

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  حسن نظیفی مدیر جهادکشاورزی شهرستان پارس آباد با اعلام این خبر افزود : امسال بیش از 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پارس آباد به کشت سورگوم بذری اختصاص یافته است که با توجه به عملکرد استحصالی از مزارع برداشت شده، پیش بینی می شود بیش از 500 تن بذر سورگوم در شهرستان پارس آباد مغان استحصال شود. با برداشت سورگوم در شهرستان پارس آباد مغان کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور تامین می شود و بذر سورگوم در شهرستان پارس آباد با نظارت کامل کارشناسان موسسه بذر و نهال کشور انجام می شود .
این مقام مسئول افزود: سورگوم گیاهی از خانواده غلات بوده که در ایران به ذرت خوشه ای معروف است. این محصول از نظر امنیت غذایی در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در جایگاه پنجم قرار دارد. سورگوم بیشتر در منطقه گرمسیری کشت می شد، اما هم اکنون به دلیل مشکل بحران آب و در راستای بهره برداری بیشتر از منابع آبی و در عین حال تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، کشت آن در شهرستان پارس آباد ترویج یافته است. مهم ترین کشورهای تولید کننده بذر سورگوم کشورهای هند، چین و روسیه می باشند که در سایه اقتصاد مقاومتی چند سالی است که 100 درصد بذرسورگوم مورد نیاز کشور در پارس آباد مغان تولید می شود.
نظیفی درادامه سخنان خود افزود : موارد مصرفی سورگوم به دو حالت دانه ای و سیلویی می باشد که دانه ای آن در هر هکتار 4 تن و سیلویی آن طی سه چین 150 تن عملکرد دارد. سورگوم با دارا بودن خصوصیت  گیاهی از جمله قدرت پنجه زنی زیاد، رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی نسبتاً خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. این گیاه برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد که این به دلیل دارا بودن سیستم ریشه ای افشان بسیار وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری را جذب  می کند.

 

 

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان