مدیر کل محیط زیست استان : استان اردبیل 30 درصد تنوع زیستی کشور را داراست
مدیر کل محیط زیست استان  :  استان اردبیل 30 درصد تنوع زیستی کشور را داراست

پنجشنبه, 02 خرداد,1398

مدیر کل محیط زیست استان : استان اردبیل 30 درصد تنوع زیستی کشور را داراست

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، محمد خدا پرست که به مناسبت همایش روز جهانی تنوع زیستی با حضور رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ودیگر مدیران اجرایی و کارشناسان بخش کشاورزی استان در سال اجتماعات این سازمان سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: نوع زیستی از سه مفهوم مرتبط به هم تشکیل شده است: تنوع ژن، تنوع گونه و تنوع بوم (اکوسیستم). تنوع زیستی گوناگونی حیات است. تنوع زیستی مجموعه ای از موجودات زنده به شکل های گوناگون است. تنوع زیستی، یک تک سلولی در اعماق اقیانوس و یا یک بوته گوجه فرنگی روی خاک یا یک آهوی زیبا در دشت است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین خطراتی که تنوع زیستی را به مخاطره می اندازد تخریب زیستگاه طبیعی حیاط وحش حیوانات است . اگر به دنبال حفاظت از تنوع زیستی در استان هستیم می بایست اولین قدم را در تحقق این هدف مهم از حفاظت از زیستگاههای طبیعی حیاط و حش و حراست از منابع طبیعی شروع نمائیم .
خداپرست در ادامه سخنان خود افزود : جلوگیری از چرای بی رویه دام یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت از تنواع زیستی است . جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان یک سرمایه ملی نقش کلیدی و موثری در حفاظت از تنوع زیستی دارد . اگر خاک در معرض فرسایش بادی و خاکی قرار بگیرد قطعا ً امکان ادامه حیاط برای بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی مقدور نبوده و در نهایت نسلشان یکی پس از دیگری از بین می رود و نتیجه کاهش تنوع زیستی را به دنبال می آورد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: ورود گونه های مهاجم شرایط اکولوژیکی را برای بسیاری از موجودات آبزی فراهم ساخته است که نمونه عینی آن را می توانیم در دریاچه نئور مشاهد کنیم سعی و اهتمام ما بر این است تا با مدیریت بهینه این دریاچه اکوسیستم طبیعی را به آن بازگردانیم و باز هم شاهد حیاط ماهی زنگین کمان در این دریاچه باشیم .
وی درادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل 30 درصد تنوع ریستی کشور را داراست . 57 گونه پرنده ، 29 نوع خزنده و 18 نوع ماهی و 17 گونه دوزیست در استان شناسایی شده است که این امر نشان از تنوع زیستی توانمند این استان دارد می بایست با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت از نعمت بزرگ الهی را که همانا تنوع زیستی است حفاظت نموده و آن را به نسل بعد انتقال دهیم .
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
1/3/98

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان