مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : مبارزه با آفت ملخ همچنان ادامه دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  : مبارزه با آفت ملخ همچنان ادامه دارد.

دوشنبه, 23 اردیبهشت,1398

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : مبارزه با آفت ملخ همچنان ادامه دارد.

     به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، یحیی آذرمی با اعلام این مطلب افزود: استان اردبیل به دلیل دارا بودن مراتع وسیع بخصوص در مناطق شمالی استان یکی از مناطق اصلی کانونهای تجمع و تخم ریزی انواع ملخ ها بخصوص ملخ مراکشی می باشد و سالیانه در سطح وسیعی از مراتع استان عملیات دیده بانی، کانون  یابی وکانون کوبی این آفت انجام می شود و بدین جهت مراتع و مزارعی که در تیر رس این آفت واقع شده از خسارت آن مصمون می مانند.
     آذرمی در خصوص وضعیت  مبارزه با این آفت در  مراتع  و مزارع و باغات استان افزود : با توجه به شرایط مساعد آب و هوائی در فصل زمستان سال گذشته، تفریخ تخم ها و خروج پوره های آفت ازکپسولهای تخم، حدود دو هفته زودتر از شرایط نرمال سالهای گذشته  بوده و تراکم جمعیت آفت (پوره های سنین یک و دو آفت) در مناطق کانونی بسیار بالا می باشد، که مستلزم برنامه ریزی، تجهیز امکانات آمادگاه آفت و کانون کوبی فوری می باشد. لذا عملیات کانون کوبی از مورخه 97/2/1 درشهرستان پارس آبادآغاز و با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت شهرستانهای استان، پیش بینی می شود تا اواسط تیر ماه سال جاری ادامه داشته و سطح مبارزه با آفت،  به حدود 20 هزار هکتار برسد.
    این مقام مسئول اضافه کرد : در حال حاضر، اساسی ترین مشکل سازمان، عدم  تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه ی مبارزه با این آفت بسیار خطرناک می باشد. لذا امیدواریم با  تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز از طریق سازمان محترم برنامه و بودجه و مدیریت محترم بحران استانداری و نیز فرمانداران شهرستانهای ذیربط جهت تأمین سموم و تجهیزات مورد نیاز ، شاهد کنترل موثر این آفت در سالجاری باشیم .
    آذرمی در آخر سخنان خود، ضمن تقدیر و تشکر از همکاریهای بسیار موثر عشایر غیور و دامداران وکشاورزان بومی به عنوان دیده بانهای محلی افزود : همکاری مردمی وگزارشات محلی و همچنین بکار بستن توصیه ها و راهنمائی های کارشناسان حفظ نباتات در خصوص جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رها سازی دام  و طیور در مناطق سم پاشی شده، از بروز خسارت های احتمالی به احشام جلوگیری نموده و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و موثر با این آفت مهیا می نماید.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
21/2/1398

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان