مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار : آغاز کشت دانه روغنی سویا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار : آغاز کشت دانه روغنی سویا

دوشنبه, 17 تیر,1398

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار : آغاز کشت دانه روغنی سویا

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ربعلی جهانی با اعلام این خبر افزود: جهادکشاورزی در جهت تهیه و تامین به‌موقع نهادهای تولیدی از جمله بذور گواهی شده و کودهای شیمیایی تمهیدات لازم را انجام داده بطوریکه انواع بذر گواهی شده سویا از ارقام مختلف بین زارعین منطقه در حال توزیع بوده و تاکنون بیش از 140 تن انواع بذور یارانه دار در بین زارعین توزیع شده است.

مدیر جهاد كشاورزي بیله سوار با اشاره به مزاياي زراعت سويا، افزود: ارزش تناوبي سويا و نقش آن در افزايش توليد ساير محصولات زراعي، تقويت خاك هاي زراعي از طريق تثبيت بيولوژيكي ازت، استفاده از شاخ و برگ سويا به عنوان خوراك دام و نياز به آب كمتر در مقايسه با ذرت از مزاياي زراعت سويا مي باشد.در دشت مغان 95 درصد مزارع سویا بصورت کشت دوم پس از برداشت غلات کاشته می شود. لذا عمده ترین تناوب سویا در این منطقه تناوب غلات ( گندم و جو ) و سویا می باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار رعایت تاریخ کاشت را به‌عنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در میزان تولید و عملکرد دانسته و افزود: تاخیر در کاشت این محصول موجب کاهش تولید ماده خشک، میزان رشد محصول و عملکرد شده و برداشت آنرا با شرایط نامساعد جوی و بارش‌های پائیزی و احتمالا سرمازدگی زودرس پاییزی مواجه می‌نماید و کاشت زود هنگام چنین محصولات گرمادوست نیز، استقرار گیاهچه را به دلیل خنکی هوا در مخاطره قرار داده و موجبات افزایش رشد رویشی و کاهش عملکرد را فراهم می نماید.
 جهانی از کشاورزان خواست از تداوم کشت غلات بصورت جاکار خودداری نموده و محصولاتی مثل حبوبات و دانه‌های روغنی بخصوص سویا، کلزا، بادام زمینی و ... را بعنوان کشت‌های استراتژیک جهت افزایش حاصلخیزی خاک و دستیابی به توسعه پایدار بعنوان یک تناوب حیاتی برای سیستم‌های زراعی خود مورد توجه و عمل قرار دهند.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
16/4/98

 

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان