مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران کشور : آغاز طرح هویت دار کردن و پلاک کوبی دامها در استان اردبیل
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران کشور :  آغاز طرح هویت دار کردن و پلاک کوبی دامها در استان اردبیل

پنجشنبه, 17 مرداد,1398

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران کشور : آغاز طرح هویت دار کردن و پلاک کوبی دامها در استان اردبیل

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، سعید سلطانی که در کارگاه آموزشی هویت دار کردن و پلاک کوبی دامهای سبک و سنگین در استان اردبیل سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: بیش از 50 سال از زمان تشکیل تعاونی ها می گذرد وطی این مدت سعی و اهتمام مدیران توانمند وقوی پیشرفت های قابل ملاحظه ای دررشد و شکوفایی اتحادیه های فعال در سراسر کشور برداشته شده است . اتحادیه های تعاونی های اردبیل رتبه برتر کشور از لحاظ اجرایی و خدمات رسانی را دارد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : قبل از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی جمعیت کشور 36 میلیون نفر بود که 80 درصد از لبنیات مورد نیاز خود را از خارج از کشور تامین می کرد ولی در حال حاضر کشور 80 میلیونی ایران اسلامی نه تنها در واردات خود از لحاظ صنایع لبنی وابسته به خارج از کشور نیست بلکه سالانه یک میلیون تن انواع فرآورده های لبنی را نیز به خارج از کشور صادر می کند .
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران کشوردرخصوص ضرورت هویت دار کردن و پلاک کوبی دامهای سبک و سنگین نیز افزود: مهمترین اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می شود جلوگیری از قاچاق دامهای زنده از مرزها به خارج از کشور است وقطعا ً صندوق بیمه نیز دامهایی را که هویت گذاری نشده اند بیمه نخواهد کرد .
این مقام مسئول د ر ادامه سخنان خود افزود: دستیابی به آمار واقعی دام که زیربنای کار اقتصادی در تولیدات دامی است ازمهمترین اهدافی است که دنبال می کنیم و باید شرایطی را پس از اجرای این طرح فراهم نمائیم که استقرار نظام صحیح بهداشتی در سطح کشور برای ارتقاء کیفی تولیدات و کاهش ضایعات فراهم شود .


در ادامه حمید صولت مدیرسازمان تعاون روستایی استان اردبیل نیز یا اشاره به اهمیت پلاک کوبی دامهای سبک و سنگین در استان نیز افزود: با اجرای این طرح بررسی دقیق میزان بهره وری درتولید محصولات دامی و برنامه ریز جهت افزایش آن با سهولت انجام خواهد گرفت و از قاچاق غیر مجاز دامها از طریق مرزها جلوگیری خواهد کرد و برنامه ریزی برای دراختیار قراردادن نهاده های دامی به سهولت انجام خواهد شد .
این مقام مسئول درادامه سخنان خود افزود: ایجاد بازارچه عرضه مستقیم محصولات دامی از تولید به مصرف جزو  برنامه های اساسی این تعاون روستایی استان در سالجاری است که امید واریم با محقق شدن این امر گوشت قرمز مورد نیاز به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان با قیمت  مناسب برسد . از جمله کارهای شاخص دیگری که این  مدیریت در دست اقدام دارد ایجاد بانک جامع کشاورزی اعم از زارعی و باغی و دامی است تا برنامه رثیزی برای زنجیره تولید محصولات دامی و کشاورزی به سهولت انجام گیرد .
در ادامه قاسم محبی زاده مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی و دامداران استان اردبیبل نیز افزود: اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران اردبیل با مرکز اصلاح نژاد دام قراردادی را منعقد کرده است تا تمامی دامها هویت گذاری و پلاک کوبی شوند .
وی افزودک طرح هویت گذاری بر روی 2 میلیون و 500 راس دام استان صورت خواهد گرفت . در راستای پیشرفت هرچه سریعتر طرح تا کنون 70 هزار راس دام سنگین و 60 هزار دام سبک هویت گذاری شده است و این طرح با سرعت و دقت در سطح استان با بهره گیری از نیروهای آموزش دیده و متخصص ادامه خواهد داشت .
محبی زاده ادامه داد: با اجرای این طرح کنترل بازار برای دسترسی به میزان تقاضا و عرضه تولیدات دامی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد سودجو به سهولت انجام خواهد گرفت و امکان برنامه ریزی اصلاح نژادی درکشور در جهت بهبود کیفی و کمی تولیدات دامی امکانپذیر خواهد بود .
درادامه ولی سعادتی مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل  نیز افزود: استان اردبیل با بیش از 3 میلیون و 900 هزار واحد دامی رتبه ده کشوری را در صنعت دامداری داراست این استان دارای بیش از 2 میلیون دام سبک و 350 هزار دام سنگین می باشد .
وی افزود : استان اردبیل رتبه 7 کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه 3 کشوری را در گاومیش ، رتبه 7 کشوری را در گاو بوی و رتبه 15 کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود:  سالانه در این استان 29 هزارو 747 تن گوشت قرمز تولید می شود که از این لحاظ رتبه 9 کشوری را داراست . نیاز سالانه این استان به گوشت قرمز 15 هزار و 300 تن می باشد که 14 هزار و 300 تن مازاد آن نیز به سایر استانهای کشور فرستاده می شود
سعادی درا دامه سخنان خود افزود : با توجه به این قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه در امور دام قطعا پلاک کوبی و هویت دار کردن دامهای سبک و سنگین باعث خواهد شد تا تسهیل در پردازش توزیع نهاده های دامی از یک طرف و برنامه ریزی برای تولید علوفه مورد نیاز دام بر اساس آمار دام کشور به سهولت انجام گیرد و شاهد حذف هزینه های موازی شناسایی دام از طریق ارگان های مختلف از جمله دامپزشکی ، اصلاح نژاد ، بیمه محصولات کشاورزی و بانکهای عامل باشیم .

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
16/5/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان