رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : 250درصد رشد آبیاری تحت فشار درسال گذشته
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل :   250درصد رشد آبیاری تحت فشار درسال گذشته

یکشنبه, 26 خرداد,1398

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل : 250درصد رشد آبیاری تحت فشار درسال گذشته

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ،  خلیل نیکشاد که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی قبل از خطبه های نماز جمعه 24 خرداد ماه سالجاری در محل مصلی امام خمینی (ره) سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: یکی از مهمترین و اساسی ترین مولفه های رشد و ترقی دراستان پویایی بخش اقتصاد کشاورزی و درنهایت تامین امنیت غذایی و بی شک تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی به بیگانگان و خود کفایی در محصولات اساسی و استراتژیک منجمله گندم و دانه های روغنی است .
این مقام مسئول درا دامه سخنان خود با اشاره به قابلیت ها وتوانمندی های بخش کشاورزی استان افزود: استان اردبیل یک دهم درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می دهد و 4 درصد از کل میزان تولید محصولات کشاورزی کشور را بر عهده دارد . این استان با 775 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 3 میلیون و 900 هزار واحد دامی برابر با 2 میلیون و 400 هزار راس دام اعم از سبک و سنگین  نقش بسیار موثری در تامین امنیت غذایی در کشور دارد .
وی ادامه داد : استان اردبیل با تولید 4 الی 4 میلیون و 500 هزار  تن انواع محصولات کشاورزی به عنوان قطب کشاورزی کشور مطرح است و سالانه افزون بر 400 هزار تن انواع محصولات سردرختی تولید می شود . این استان به لحاظ داشتن سه دشت حاصلخیز و مهم اردبیل و مشکین شهر  و مغان از قابلیت ها و توانمندی های منحصر به فردی در سطح کشور برخوردار است .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود : استان اردبیل ویترین تولید بذور انواع محصولات کشاورزی محصوب می شود به گونه ای که 100 درصد سورگوم بذری کشور دراین استان تولید می شود .
نیکشاد افزود: این استان با تولید سالانه افزون بر 42 هزار تن گوشت سفید علاوه بر تامین نیاز داخلی استان مابقی را نیز به دیگر نقاط کشورو خارج صادر می کند .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به چالش ها و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود : استان اردبیل با چالش های عدیده ای در بخش کشاورزی روبرو است که از جمله آنها می توان به مباحث مرتبط باآب و فرسایش خاک و تغییرات شرایط آب و هوایی  اشاره کرد .
وی ادامه داد : یکی از رویکرد های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه و گسترش شرکت ها و واحد های وابسته با صنایع  تبدیلی و تکمیلی است تا از هدر رفت و دور ریخت محصولات کشاورزی جلوگیری شود و مدت ماندگاری و ارزش محصولات تولیدی به مراتب بیشتراز خود محصولات تولیدی خام باشد .
نیکشاد ادامه داد : سعی و اهتمام ما بر این است تا با اجرای یک برنامه منسجم و فراگیر اقتصاد کشاورزی استان را از حالت معیشتی به کشاورزی علم محور با درآمد زایی بالا سوق دهیم .
وی ادامه داد : بالا بردن ارزش افزوده محصولات کشاورزی و مدیریت بهینه در بازار و توسعه بازرگانی صادرات محور از جمله شاخصه هایی هستند که بیش از پیش مورد توجه مسئولین بخش کشاورزی استان می باشد  
این مقام مسئول ادامه داد : عمده فعالیت بخش کشاورزی استان بر سه اصل تامین امنیت غذایی ، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش درآمد تولید کنندگان و بهره برداران استواراست و این موارد از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی است و قطعا ً تحقق اهداف اقتصاد مقاومیت تنها راه رسیدن به ضریب خود اتکایی و خود کفایی است که در تحقق این مهم توسعه کشاورزی و صنایع وابسته آن از اهمیت بالایی برخوردار است .
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهم فعالیت هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی در طی سالهای گذشته و حال در دست انجام است اشاره کرد و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان میراث دار سنگر سازان  بی سنگر است . جوانان پاک و دلاوری که درطی هشت سال دفاع مقدس به بیگانگان نشان دادند که با جانفشانی خود ذره ای از خاک ایران اسلامی را به بیگانگان نخواهند داد همان سنگر سازمان بی سنگر دفاع مقدس امروز در صف مقدم تولید و خودکفایی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می کوشند تا کشور عزیزمان در واردات محصولات استراتژیک و مهم به بیگانگان وابسته نباشند .
وی افزود: در سال گذشته در زمینه گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار 250 درصد افزایش عملکرد را شاهد بودیم به طوریکه 1280 هکتار از اراضی کشاورزی استان به انواع سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شدند .
وی افزود: در حال حاضر در بخش مربوط به تامین آب کشاورزی 15000 هکتار از اراضی مستعد برای اجرای آبیاری تحت فشار مورد مطالعه دقیق کارشناسی قرار گرفته است که قطعا ً با ورود به بخش اجرایی شاهد افزایش تولید در واحد سطح  در این اراضی خواهیم بود
نیکشاد ادامه داد : با اجرای طرح آبیاری کم فشار در اراضی  پایاب سد سرخاب 3580 هکتار از اراضی دیم به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز خواهد شد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود : در سطح 4000 هکتار آبیاری  در اراضی خرد نیز صورت گرفته که این امر نشان از توسعه فرهنگ سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در بین بهره بردارا ن و تولید کنندگان داشته و  سال جدید سال توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار محسوب می شود امید واریم با رویکردی که مسئولین اتخاذ کرده اند و بهره برداران نیز علاقه وافری به این امر نشان می دهد در طی سالهای آتی بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی بخش کشاورزی استان باشیم .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین فعالیت های شاخصی که توسط بخش کشاورزی در طی سالهای گذشته صورت گرفته و هم اکنون نیز در حال اجراست گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشاردر اراضی پایاب سد خداآفرین است که در زمینی به مساحت 45000 هکتار در دست اقدام است واین پروژه مهم و ملی که در سطح کشور نمونه است خوشبختانه بیش از 90 درصد تا کنون پیشرفت فیزیکی داشته است که امید واریم مابقی عملیات این پروژه مهم نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: با بهره برداری از اراضی پایاب سد خداآفرین یک الی یک و نیم میلیون تن به میزان تولید انواع محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد
نیکشاد با قدردانی از حمایت های بی وقفه آیت الله دکتر سید حسن عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب اردبیل از توسعه بخش کشاورزی استان و همچنین از تلاشهاو مساعدت های ویژه استاندار محترم آقای مهندس بهنامجو و همکاریهای نمایندگام محترم استان در مجلس شورای اسلامی افزود: درسالجاری از اولویت های سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در مقابله با خشکسالی وافزایش راندمان آبیاری و تولید محصولات اقتصادی کشاورزی توسعه کشت های گلخانه ای است و گسترش گلخانه های تولید انواع محصولات کشاورزی نیز یکی ازمهمترین اهدافی است که توسط این سازمان با جدیت دنبال می شود به گونه ای که بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در استان در دشت مغان در دست اجراست 400 هکتار از این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده است و تا افق 1400 الی 1404 بیش از 2500 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات گلخانه ای خواهد رفت با بهره برداری از این پروژه عظیم برای بیش از 20 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد و 750 هزار تن به میزان محصولات کشاورزی استان افزوده خواهد شد . کمااینکه در هر هکتار شرایط گلخانه ای ده برابر نسبت به فضای باز محصول تولید می کند و مصرف میزان آب در این واحد ها 10 الی 12 برابر کمتر است . آنچه که در این راستا مسئولین در حال برنامه ریزی هستند گسترش صنایع تبدیلی وتکمیلی است تا به بهترین نحو ممکن ازمحصولات تولید حفاظت گردیده تا با ارزش افزوده بالای اقتصادی و سود دهی بیشتر عرضه شوند .
این مقام مسئول درادامه سخنان خود افزود: گسترش سد های معیشتی ؛ پوشش انهار و بهسازی جاده بین مزارع از اهداف مهم این سازمان است . راه اندازی واحد های راکد  ونیمه فعال نیز در طی سال گذشته و سالجاری از روند بسیار مناسب  و مثبتی برخوردار است که  500 فقره طرح در زمینه های باغبانی و صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد که در سال گذشته 117 فقره از این طرحها با حمایت این سازمان و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به چرخه تولید بازگشتند و فعال کردن مابقی طرحها نیز در دستور کار قرار دارد .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنا ن خود با اشاره به پیشرفت های حاصله در بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان نیز افزود: خوشبختانه استان اردبیل یکی از مجهزترین ناوگانهای برداشت محصولات کشاورزی کشور را داراست و در سال گذشته 45 میلیارد تومان اعتبار تخصیصی علاوه بر اینکه جذب  گردید  بلکه بیش از 3 میلیارد تومان نیز از اعتبارات دیگر استانها که موفق به جذب اعتبار نشده بودند به این استان تخصیص داده شد امید واریم با روند خوبی که در بخش مکانیزاسیون استان حاکم است شاهد نوسازی ناوگان کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی دراستان باشیم .
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل
25/3/98

 

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان