دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز و ایده آل کشور
دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز و ایده آل کشور

شنبه, 14 دی,1398

دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز و ایده آل کشور

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی :
دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز و ایده آل کشور
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عباس کشاورز که در سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی به استان در حال بازدید از طرحها و پروژه های مختلف در دست اجرا در دشت مغان بسر می برد با اعلام این خبر افزود : این حقیر از دهه 50 یعنی نزدیک به نیم قرن است که از قابلیت ها و توانمندی های دشت زرخیز مغان آشنایی دارم و هر سال چند بار به صورت مرتب به این قطب کشاورزی در تردد بوده ام و به همین خاطر تنگناها و مشکلات و قابلیتهای آن را بخوبی میدانم . احداث دریاچه مصنوعی دشت مغان و اجرای کانالهای آبرسانی آن در طی سالهای گذشته با مسئولیت مستقیم این حقیر و همکارانم بوده است .
وی افزود: دشت مغان محور اقتصاد کشاورزی است و تا بحال هنوز قابلیت ها و توانمندی های آن بدرستی شناخته نشده است . مطالعات 50 ساله این حقیر در بخش آب و خاک نشان می دهد ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار در سطح بالاست . این حقیر شخصا در 13 فروردین ماه اقدام به کشت گندم در دشت مغان نمودم و بدون زحمت زیادی در یک هکتار سه تن و 700 کیلوگرم محصول برداشت کردم این امر گویای این واقعیت است که زراعت در این منطقه با توانمندی و موفقیت در سطح بالایی همراه است که هیچ وقت کشاورز خود را دچار ضرر و زیان نمی کند .
وی ادامه داد : خواهش من از کشاورزان استان این است که بدون پیش بینی تقاضا تولید نکنند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا هوشمندانه اقدام به تولید محصولات کشاورزی بنمایند . دولت در برخی از محصولات استراتژیک و مهم منجمله گندم و دانه های روغنی و چغندر قند هرچقدر که کشاورزان تولید بکنند به صورت تضمینی محصولات را از آنان می خرد و دراین خصوص و در ارتباط با تولید اینچنین محصولات راهبردی واستراتژیک و اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد ولی در بیشترمواقع ملاحظه می شود که کشاورزان بدون در نظر گرفتن میزان تقاضای داخلی و یا بدون اطلاع از وضعیت صادرات اقدام به تولید بیش از حد و اندازه یک محصول خاص می نمایند که به همین دلیل نیز وضعیت مالی وامرارمعاش خود را به خطر می اندازند نمونه بارز آن تولید گوجه فرنگی و هندوانه مغان در سال گذشته بود که به دلیل تقاضای کم بازار این محصولات را به قیمت بسیار پائینی از تولید کنندگان می خریدند که همین امر نیز خسارت های مالی زیادی را به این عده از کشاورزان و بهره برداران وارد ساخت .
این مقام مسئول ادامه داد : دشت مغان در تاریخ کشاورزی کشور جزو یکی از 4 دشت حاصلخیز کشور است . دشت مغان یکه تاز تولید بذر کلزای زمستانه است این قابلیت و توانایی دشت مغان را نه تنها در داخل کشور بلکه در دنیا بی نظیر و نمونه کرده است . دشت مغان یک اقتصاد پویا و توانمند است و هنوز دانش بشری تا کنون این توانمندی و قابلیت های دشت مغان را نشناخته است .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در تولید یک محصول کشاورزی خاص دست اندرکاران تولید و بهره برداران می بایست به وضعیت صنایع تبدیلی و تکمیلی توجه نمایند و اگر چنین فن آوری و صنعتی را در داخل استان خود دارند می توانند محصولی را بیش از تقاضای بازار جهت تامین خوراک این کارخانه ها تولید نمایند و اگر استانی این توانمندی را دارد که به صورت جدی و توانمند در صادرات محصولات تولیدی به کشورهای همسایه منجلمه آذربایجان و ارمنستان و قفقاز و .... موفق عمل نماید می تواند در تولید یک محصول خاص منجمله گوجه فرنگی برنامه ریزی نماید . خوشبختانه استان اردبیل با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب زمینی و آماده سازی بستر مناسب صادرات درخصوص زراعت سیب زمینی موفق عمل کرده است . قیمت این محصول به اندازه ای است که نه گران است و نه ارزان و به همین دلیل هم تولید کننده و هم مصرف کننده رضایت نسبی دارند امید واریم که این وضعیت در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز در استان رعایت شود .
عباس کشاورز افزود: یکی از مهترین وظیفه ها و رسالت های مسئولین و دست اندرکاران تولید افزایش تولید و به طبع آن افزایش میزان درآمد سرانه خانوارهای روستایی و بهره برداران است همه می بایست دست در دست هم دهیم تا نگذاریم منافع و درآمد کشاورزان به مخاطره بیفتاد می بایست کشاورزی را به صورت هوشمند با محوریت قرار دادن عرضه و تقاضا و صادرات و گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مدیریت نمائیم .
کشاورز در ادامه سخنان خود با توجه به فعالیت های موفق و چشمگیر استان اردبیل در گسترش شرکت شهرکهای کشاورزی در استان افزود: خوشبختانه استان اردبیل درگسترش شهرکهای گلخانه ای و تولید این محصول بسیار خوب و موفق عمل کرده است و بستر مناسبی را برای تولید و عرضه این محصول به داخل کشور و همچنین خارج از کشور فراهم ساخته است . یک هکتار فضای گلخانه ای این قابلیت و توانایی را دارد که 500 تن محصول گلخانه ای گوجه فرنگی و غیره تولید نماید این یک کارخانه عظیم و توانمند تولیدی در عرصه کشاورزی است این به آن معنا است که یک فضای 1000 هکتاری گلخانه ای قادر به تولید محصول 500 هزار تنی است قطعا اگر بستر صادرات این محصولات به نحو شایسته و مطلوبی فراهم شود می تواند در تولید ثروت و بکارگیری جوانان تحصیل کرده و بیکار قدم بسیار موثری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی بخصوص در دشت زرخیز مغان می بایست با جدیت دنبال شود و از این ظرفیت های سرمایه گذاری در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود قطعا ً در این صورت شاهد رشد و بالندگی بخش کشاورزی و رونق تولید در این استان زرخیر خواهیم بود .

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان