تلقیح بیش از 37 هزار راس دام سنگین با اسپرم دامهای پرتولید داخلی و خارجی در سال گذشته
تلقیح بیش از  37 هزار  راس دام سنگین با اسپرم دامهای پرتولید داخلی و خارجی در سال گذشته

ﺳﻪشنبه, 09 اردیبهشت,1399

تلقیح بیش از 37 هزار راس دام سنگین با اسپرم دامهای پرتولید داخلی و خارجی در سال گذشته

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نوبخت اژدری با اعلام این خبر افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و محدودیت منابع طبیعی کشور در بخش تامین نهاده های دامی (مخصوصاً خوراک دام) و وارداتی بودن قسمت قابل توجهی از آنها از یک طرف و پائین بودن تولید و بازده غذایی دامهای بومی و اقتصادی نبودن نگهداری آنها برای دامداران از سوی دیگر، برنامه ریزی برای افزایش تولید و بهبود بازده غذایی این دامها امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.
وی ادامه داد : یکی از مهمترین روشهای افزایش بازده دامهای بومی ، اصلاح نژاد و جایگزینی آنها با نژادهای پرتولید و پربازده است. با توجه به نیازهای مدیریتی بالای دامهای اصیل و شرایط نامناسب اکثر دامداریهای روستایی ، امکان نگهداری این دامها در اکثر واحدها و شرایط روستایی وجود ندارد. بنابراین تولید دامهای اصلاح شدۀ سازگار با شرایط روستایی و مقاوم به بیماری ها و ... یکی از اولویتهای اصلی و از مهمترین سیاستهای معاونت بهبود تولیدات دامی استان می باشد.
وی افزود: پایه و رکن اصلی اصلاح نژاد دامهای روستایی و ارزانترین و سریعترین روش ، استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی (آمیخته گری) و آبستن نمودن دامهای بومی و دورگ با استفاده از اسپرم نژادهای پرتولید داخلی و خارجی می باشد که نتاج آمیختۀ حاصل، هم به شرایط ضعیف محیط روستایی سازگار بوده و هم از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند .
این مقام مسئول اضافه کرد : در همین راستا معاونت بهبود تولیدات دامی استان با همکاری مرکز اصلاح نژاد دام کشور و با برگزاری دوره های آموزشی متعدد تلقیح مصنوعی و بازآموزی های ادامه دار طی سالهای اخیر ، اقدام به تربیت حدود 85  نفر مامور تلقیح مصنوعی در سطح استان نموده که در حال حاضر تعداد حدود 50 نفر از آنها با صدور مجوز رسمی تلقیح از طریق مرکز اصلاح نژاد دام کشور، بصورت مستمر به شغل تلقیح مصنوعی دام سنگین مشغول هستند.
نوبخت افزود: براساس جمع بندی گزارشات ماهانه اخذ شده از  ماموران تلقیح استان طی 12 ماه سال 1398 تعداد 37868 راس دام سنگین شامل 37505 راس گاو و 363 راس گاومیش با اسپرم دامهای پرتولید داخلی و خارجی تلقیح گردیده اند که تلقیح تعداد 12359 راس گاو با استفاده از اسپرم گاو دومنظوره سیمنتال بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از 10 %  افزایش نشان می دهد.
وی در پایان سخنان خود افزود: براساس پیش بینی های انجام گرفته میزان افزایش تولید ناشی از این تلقیح ها حدود 15000 تن شیرخام  و حدود 1000 تن گوشت قرمز در سال برآورد می گردد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان