تاکنون علائمی از بیماری زنگ زرد مشاهده نشده
تاکنون علائمی از بیماری زنگ زرد مشاهده نشده

پنجشنبه, 08 اسفند,1398

تاکنون علائمی از بیماری زنگ زرد مشاهده نشده

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یحیی آذرمی با اعلام این مطلب افزود: مدیریت حفظ نباتات استان و همکاران حفظ نباتات شهرستانها طبق سنوات گذشته ضمن توصیه به کشاورزان در کاشت ارقام مقاوم به بیماری زنگ زرد و صدور اطلاعیه های فنی با فعالسازی اکیب های شبکه مراقبت از محصولات کشاورزی و پیش آگاهی عملیات مونیتورینگ ادامه دارد و تا به امروز هیچ گونه علایم مربوط به آلودگی مزارع گندم به بیماری زنگ زرد مشاهده نگردیده است.
این مقام مسئول افزود: سطح زیر کشت گندم استان266791 هکتار و جو 98747 هکتارو سطح اجرای شبکه مراقبت در گندم 105000 هکتار و در جو 69800 هکتارمی باشد و تعداد 278 نفر کارشناس در قالب 135 اکیپ فعال هستند
وی ادامه داد : پایش مزارع همچنان ادامه داشته و اقدامات لازم جهت تهیه و تدارک سموم مناسب قارچکش انجام گرفته است.اطلاع رسانی های لازم برای کانون کوبی مزارع در صورت احتمال مشاهدهاحتمالی بیماری در ارقام حساس و نبمه حساس انجام گرفته است.
مدیر حفظ نباتات سازمان افزود: زنگ زرد یا زنگ نواری یکی از بیماری‌های مهم گندم و جو است که در صورت عدم مبارزه می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به مزارع وارد سازد تاکنون میزبان واسطی برای ان شناخته نشده‌ است. درجه حرارت در زمستان نقش عمده ای در شروع و توسعه اپیدمی زنگ زرد در بهار ایفا می کند. هر چه درجه حرارت در طول ماه های زمستان پایین تر و مدت سرما طولانی تر باشد، بروز و توسعه آلودگی کندتر و میزان تولید اسپور برای پیشرفت بیماری کمتر است. آلودگی های پاییزه تنها از نظر انتقال آلودگی به سال بعد دارای اهمیت است
وی ادامه داد : توسعه بیماری در بهار بستگی تام به شرایط محیطی دارد. آلودگی های بهاره به طور معمول از برگهای پایینی شروع می شوند و در آلودگی های شدید تمام اندام ها آلوده می شوند.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان