برای اولین بار برداشت 50کیلوگرم ثعلب از مراتع شهرستان نیر
برای اولین بار برداشت 50کیلوگرم ثعلب از مراتع شهرستان نیر

شنبه, 31 خرداد,1399

برای اولین بار برداشت 50کیلوگرم ثعلب از مراتع شهرستان نیر

به گزار روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ،رضا ناصری با اعلام این خبر افزود: سالانه در این شهرستان 50 کیلوگرم ثعلب از 45 هکتار از مراتع این شهرستان  که بیشتر در روستاهای: قره شیران، خانه شیر و یامچی علیا و سفلی پراکندگی هستند، برداشت می شود. زمان برداشت ثعلب معمولاً یک ماه به طول می انجامد و در این مدت حدود 40 -50 کیلوگرم ثعلب توسط 4-5 کارگر برداشت می گردد. قیمت ثعلب در بازار حدود هر کیلوگرم 700 هزار تومان می باشد که کاربرد درمانی و صنعتی دارد.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: معمولاً غده های این گیاه مورد استفاده قرار میگیرد که به دو شکل پنجه ای و تخم مرغی شکل بوده و توسط افراد غیر بومی که هرساله از کردستان (سقز) در این منطقه ساکن می شوند، برداشت می گردد. روش برداشت بدین صورت است که توسط بیل های کوتاه و باریک، غده ها همراه گیاه کامل از خاک درآورده شده، گل ولای غده ها شسته شده و سپس در آب جوشانده و خشک می گردند.
وی افزود: گیاه ثعلب در طب سنتی به عنوان مرهم سینه و درمان اختلالات سینه و روده، بیماری سل، اسهال، پارکینسون، سرطان و به ویژه به عنوان تقویت کننده فعالیت جنسی و افزایش قدرت بدنی و انرژی زایی تجویز می شود. در صنعت بستنی سازی، نوشیدنی و شیرینی سازی نیز کاربرد دارد. غده گیاه ثعلب حاوی 2.7 درصد نشاسته، 5 درصد مواد ازته، 12 درصد رطوبت و 16- 55 درصد گلوکونات (مهمترین ترکیب تشکیل دهنده ثعلب) می باشد که این ماده اخیر فیبر طبیعی بوده که در تنظیم قند خون، کاهش وزن  و کاهش کلسترول کاربرد دارد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان