استان اردبیل تنها مرکز پرورش شتر دوکوهانه کشور
استان اردبیل تنها مرکز پرورش شتر دوکوهانه کشور

دوشنبه, 22 مهر,1398

استان اردبیل تنها مرکز پرورش شتر دوکوهانه کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، نوبخت اژدری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ،  که در راس هیاتی از سازمان خوار و بار جهانی موسوم به فائو از مرکز پرورش و نگهداری بین المللی شتر دو کوهانه در جعفر آباد بیله سوار بازدید می کرد با اعلام این خبر افزود:  شتر دو کوهانه درکشورمان در دهه 50 بیش از 70 هزار نفر جمعیت داشته است ولی به مرور زمان از جمعیت آن کاسته شده است . شتر یک حیوان سازگار با شرایط نامساعد محیطی و کم آب بر است و با برنامه های دقیق کارشناسی می توان به راحتی جمعیت این حیوان ارزشمند را از انقراض و نابودی به راحتی نجات داد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: جمعیت شتر در حال حاضر درکشورمان 189 هزارو 700 نفر اعم از شتر تک کوهانه و دوکوهانه  می باشد که تنها در استان اردبیل 158 نفر شتر دوکوهانه و142 نفر شتر تک کوهانه  وجود دارد. در صدد آن هستیم تا تمامی مسائل و مشکلات پیش روی تولید مثل آن را از میان برداریم و با مساعدت های حمایتی مسئولان بویژه از لحاظ اعتباری از انقراض این حیوان نجیب و مورد نیاز شدید عشایر غیور جلوگیری نمائیم .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در حال حاضر 7 استان کشور به عنوان پایلوت سایت الگویی زنجیره ارزشی شتر تعریف شده اند که امید واریم با برنامه های اصلاحی که در این پایلوت ها انجام خواهد شد بتوانیم جمعت این حیوان ارزشمند را به نحو قابل قبولی افزایش دهیم .
وی  در ادامه سخنان خود افزود: اولویت اول در پرورش شتر جلوگیری از انقراض نسل آن در درجه دوم تولید شیر و در درجه سوم تولید گوشت شتر است .
اژدری افزود:  شتر دو کوهانه به عنوان یک نژاد کمیاب در منطقه و کشور مطرح بوده و در حال حاضر نگهداری و پرورش آن بطور غالب مختص استان اردبیل می باشد . در سالهای گذشته جمعیت این دام ارزشمند بطور چشمگیری کاهش یافته و خطر انقراض آن کاملا محسوس گردید برای جلوگیری از انقراض کامل آن ایستگاه شتر دوکوهانه جهاد آباد مشکین شهر با خرید تعداد محدودی شتر از عشایر استان در سال 74 الی 75 شروع به فعالیت تحقیقاتی نموده و با فعالیت های انجام گرفته تعداد آنها به حدود بیش از 70 نفر رسید که بعلت مشکلات مالی مرکز تحقیقات استان نسبت به فروش آن به دامداران استان اقدام و در حال حاضر جمعیت آن در ایستگاه جهاد آباد به 21 نفر رسیده است .
وی ادامه داد : همزمان با مرکز تحقیقات ، معاونت امور دام استان نیز با حمایت مالی مرکز اصلاح نژاد دام کشور برای تشکیل ژن شتر دوکوهانه با خرید تعداد 3 نفر شتر دوکوهانه از عشایر استان اقدام به حفظ و نگهداری آن در ایستگاه جعفر آباد مغان نموده که به صورت ییلاق قشلاق و کنترل شده و کارشناسی مورد تکثیر و پرورش قرار گرفته و با تلاشهای انجام یافته جمعیت شتر دوکوهانه مرکز در سال 97 به تعداد 25 نفر رسیده و در سال 96 تعداد 5 نفر بوغور بالغ مازاد از طریق مزایده به فروش رسیده و جهت آمیخته گری به استانهای سمنان و اصفهان انتقال یافت . در حال حاضر  و با زایشهای امسال تعداد به 31 نفر افزایش یافته است.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان