اجرای صحیح اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا
اجرای صحیح اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا

ﺳﻪشنبه, 30 مهر,1398

اجرای صحیح اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل:
اجرای صحیح اصلاح الگوی کشت باعث افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا ودر نهایت حاکمیت امنیت غذایی است .
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، ارژنگ عزیزی که درسومین جلسه نشست اقتصادی با متولیان کشاورزی سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: به منظور افزایش راندمان تولید و تنظیم بازار عرضه و تقاضا الگوی کشت های بهاره و پاییزه بر اساس برش شهرستانی تنظیم و هدف گذاری شود. سازمان جهاد کشاورزی استان برای هرکدام از شهرستان ها بر اساس ظرفیت، شرایط آب و هوایی و میزان آب و حاصلخیزی خاک فلسفه این جلسات تعامل بین فعالان اقتصادی با دانشگاه ها و دولت است.
وی افزود : باید میزان بهره وری و رعایت الگوهایی که سازمان جهاد کشاورزی اعلام کرده مورد بررسی و نتیجه در جلسات آتی اعلام صرفه جویی میزان مصرف آب در بحث کشاورزی و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی در سایه توسعه نوین آبیاری امکان پذیر است. محصولات کشاورزی تولید شده در استان باید در راستای صادرات انجام شود و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در کنار مزارع تولید می تواند به بحث ماندگاری و صادرات کمک کند. تولید چغندر قند به منظور تامین خوراک کارخانه شکر و قند کشت و صنعت به سایر نقاط استان گسترش یابد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: برخی از محصولات مشمول قیمت گذاری است و به منظور افزایش انگیزه در تولید کننده باید قیمت منطقی روی محصولات استراتژیک گذاشته شود. متاسفانه گاهی مواقع در بحث وارد کننده سخت گیری نمی شود اما در بحث تولید و صادرات سخت گیری های زیادی می شود. دولت نمی تواند سایر محصولات غیر استراتژیک را به عنوان متولی بفروشد و باید به تناسب تولید واحد صنایع تبدیلی ایجاد شود. سرمایه های مردم همان سرمایه ملی است و محصولات باید به شکل زنجیره ای تبدیل به احسن شود و یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی ایجاد صنایع تبدیلی زنجیره ای است.
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان متولی سعی و اهتمام وافری دارد به اینکه برنامه های هدایتی و حمایتی را به بهترین نحو ممکن به اجرا بگذارد آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که وزارت کشاورزی تاکید خاصی بر ترکیب کشت و الگوی کشت دارد زیرا اصلاح الگوی کشت چند وجهی و بسیار پیچیده و درم تنیده است.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: ساست الگوی کشت مسائل اقتصادی ،اجتماعی ، فرهنگی ، مدیریت ، تجارت و بازرگانی را شکل می دهد . در کشورهای توسعه یافته وپیشرفته کشورهای اروپایی در ترکیب کشت و الگوی کشت دولت دخالت نمی کند بلکه تمامی دستگاهها دست در دست هم می دهند و در یک برنامه منسجم و متحد و هماهنگ در راستای تحقق اهداف سیاست الگوی کشت قدم برمی دارند . کشورهایی که می خواهند الگوی کشت را اعمال کنند می بایست اهداف و سیاست های تولیدی را مد نظر قرار بدهند .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: این سازمان در طی سه ، چهار سال گذشته اینگونه بوده است که میزان زیر کشت انواع محصولات مشخص می شود ولی ابزارهای اعمال دقیق بر این میزان سطح زیر کشت در دسترس نیست . در اجرای موفقیت آمیز سیاست الگوی کشت ضایعات ، مدیریت ، عرضه و تقاضا ، فرهنگ کشاورز، سلایق و ذایقه ، سیاست های پولی و ... همه در الگوی کشت دخیل هستند .
این مقام مسئول افزود: طراحی الگوی کشت محصولات کشاورزی، متناسب با نیازهای کشور و شرایط اقلیمی و اقتضائات جغرافیایی و با مدنظر قراردادن چالش کم ابی، پیاده سازی آن قطعاً در افزایش بهره وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود و در ساماندهی شرایط بازار محصولات کشاورزی نیز نقش چشمگیری خواهد داشت.
وی ادامه داد : موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد؛ درصورتی‌که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده سازی آن نیز با موفقیت باشد قطعاً در افزایش بهره وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود. بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت دارد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان