اجرای ارقام و نژادها و ژنوتیپ های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل
اجرای ارقام و نژادها و ژنوتیپ های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل

یکشنبه, 10 آذر,1398

اجرای ارقام و نژادها و ژنوتیپ های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور :
ارقام و نژادها و ژنوتیپ های مختلف درختان میوه به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شکراله حاجی وند در نشست مشترک با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اعلام این خبر افزود: موسسه  تحقیقات  علوم باغبانی کشور دارای هفت پژوهشکده چای ، پسته ، گل و گیاهان زینتی ؛ خرمای گرمسیری ، مرکبات  ومیوه های نیمه گرمسیری و سبزی و صیفی می باشد .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: یکی از مهمترین مولفه ها و فاکتورهایی که تولیدات باغبانی استان را به مخاطره می اندازد و همیشه موجبات نگرانی تولید کنندگان و بهره برداران و دست اندرکاران بخش باغبانی را فراهم می نمایند سرمازدگی درختان میوه و عموماً تنش های زنده و غیره زنده است به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور ارقام و نژادها و ژنوتیپ هایی را به صورت پایلوت در استان اردبیل به اجرا خواهد گذاشت تا مناسب ترین ارقام که مقاوم به شرایط آب و هوایی منطقه بوده و سازگاری خوبی از خود نشان دهند در استان ترویج داده شوند .
حاجی وند افزود: ایستگاه تحقیقات باغبانی مشکین شهر دارای ژنوتیپ های ارزشمندی از درختان میوه است که قطعا با تجهیز این موسسه و رفع مشکلات آن سعی خواهیم کرد مسائل و مشکلات پیش روی آن را حل و فصل نمائیم .
در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در ادامه افزود: کشت و صنعت مغان طرح احداث باغات در سطح 3005 هکتار را در دست اجرا دارد که به لحاظ داشتن متخصصین و کارشناسان مجرب قطعا ً تمامی اصول فنی و لازم را مراحل کاشت با برداشت محصولات سردرختی به بهترین نحو ممکن انجام خواهند داد .
نیکشاد افزود: هماهنگی های لازم به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا اعتبارات لازم برای گسترش سیستم های نوین آبیاری تحت فشار در باغات استان به اجرا در آید .
وی ادامه داد : در اراضی پایاب سد خداآفرین 6000 هکتار از اراضی به توسعه باغات اختصاص داده شده است. در حال حاضر 500 هکتار از این سطح باغات در این منطقه به اجرا در آمده است .
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: خسارت هایی که هرساله باغات استان از سرما زدگی می بییند بسیار در سطح بالا است به گونه ای که در سال گذشته در اثر سرمازدگی 700 میلیارد تومان به باغات استان خسارت وارد شد انتظاری که از موسسه باغبانی کشور داریم این است که با استفاده از توان تخصصی کارشناسان و پژوهشگران و محققین راهکار مناسبی برای رفع این معضل اساسی اتخاذ نمایند .
لازم به توضیح است که استان اردبیل با داشتن 39700 هکتار و داشتن1.24 درصد از باغات کل کشور و داشتن رتبه 28 در بین استانهای کشور و با تولید 389 هزار تن انواع محصولات سردرختی با دارا بودن میزان  سهم 1.45 درصدي از كل ميزان توليد کشور ، رتبه 22 توليد با غ هاي كشور را دارد. سطح بارور محصولات باغباني استان29640 هكتار بوده است كه به ترتيب ميوه هاي دانه دار 11886 هکتار، ميوه هاي هسته دار 14775 هکتار، ميوه هاي دانه ريز 2380 هکتار، ميوه هاي خشك 5385 هکتار و ميوه هاي نيمه گرمسيري 794 هکتار بوده است. در بين محصولات مذكور سيب با 37 درصد بيشترين و ساير بترتيب هلو 3/11 درصد، گردو 1/10 درصد، شليل 1/8 درصد، انگور 5/7 ، آلو 5/7 درصد، گيلاس 4/5 درصد و آلبالو 4 درصد مهمترين ارقام مورد كاشت در استان را تشكيل ميدهد؛ يعني 64 درصد از سطح برداشت بارور محصولات باغباني متعلق به 7 محصول مزبور ميباشد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان